Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Julkaisut

07.05.2024

4 kysymystä kirjasta

Panu Luukka: Tulevaisuuskyvykäs organisaatio (Alma Talent, 2024)

1. Mitä tarkoittaa tulevaisuuskyvykkyys?

Tulevaisuuskyvykkyydessä on kyse organisaation kyvystä menestyä tulevaisuudessa. Ei siis pelkästään organisaation kyvystä selviytyä vaan menestyä. Määritelmällisesti tarkoitan tulevaisuuskyvykkyydellä oikeaa ja alati päivittyvää settiä tulevaisuudessa tarvittavista osaamisista sekä ennen kaikkea toimijan kykyä käyttää näitä osaamisia ja taitoja sen tavoitteiden saavuttamiseksi.

Tulevaisuuskyvykkyys on eri asia kuin tulevaisuuskyvyt tai tulevaisuustaidot, joita voivat olla esim. ketteryys, luovuus, resilienssi jne.

2. Millainen on tulevaisuuskyvykäs organisaatio?

Tulevaisuuskyvykästä organisaatiota johdetaan inhimillisesti, työntekijäymmärryksestä käsin. Siellä vallitsee vahva molemminpuolinen luottamus ja organisaation jäsenet ovat rohkeita kokeilemaan uutta ja haastamaan vallitsevaa tapaa tehdä ja toimia. Tulevaisuuskyvykkäässä organisaatiossa kaikki tekeminen on tavoitteellista ja tarkoituksellista.

3. Mitä iloa siitä on työnantajalle ja työntekijälle?

Tulevaisuuskyvykkyyden ytimessä on ajatus siitä, että kaikki organisaation jäsenet ovat kiinnostuneita yrityksen menestyksestä nyt ja tulevaisuudessa. Työnantajille tämä tarkoittaa lisää silmä-, korva- ja käsipareja ratkaisemaan proaktiivisesti organisaation tulevaisuuden haasteita. Työntekijöille työskentely tulevaisuuskyvykkäässä organisaatiossa tarjoaa arvostuksen, tarkoituksellisuuden ja osallisuuden kokemusta, eli työelämää, joka antaa enemmän kuin ottaa.

4. Millaisilla työkaluilla organisaatiosta tulee tulevaisuuskyvykäs?

Tulevaisuuskyvykkyys rakennetaan ihmistä arvostavalla ja tavoitteellisella kulttuurilla. Keskeisenä työkaluna tällaisissa kulttuureissa on niinkin yksinkertainen asia kuin arvostavat kohtaamiset työntekijöiden, esihenkilöiden, johtajien ja tietenkin asiakkaiden välillä. Kaikki alkaa ihmisistä ja päättyy ihmisiin.

 

Kommentoi