Walesare på distansintroduktion i Vanda
Tristan Williams kommer från Wales, men arbetar för närvarande i marknadsföringsteamet på Vaisala. Det nya arbetet började under den värsta coronaperioden, och därför sköttes introduktionen på distans.
”Jag började arbeta som marknadsföringschef för Väder- och miljöaffärsområdet på Vaisala för två år sedan. Jag har bott i Finland i flera år och sökt jobb i ett globalt företag som arbetar med klimatförändringen, hållbar utveckling och modern teknik.
Jag kom vidare till intervjuer, av vilka den första hölls av min chef ansikte mot ansikte i Vanda precis före coronatiden och den andra av marknadschefen i USA via länk. Jag fick genast en känsla av att jag väldigt gärna ville få jobbet, och därför blev jag jätteglad när jag blev vald.
På Teams-möten presenterade min chef mig för teammedlemmarna.
När jag i april 2020 började arbeta på Vaisala var det distansjobb som gällde på grund av coronaläget, och därför började också jag på distans. Jag fick dock besöka kontoret för att hämta en dator och andra arbetsredskap.
På Teams-möten presenterade min chef mig för teammedlemmarna och andra personer som jag skulle arbeta med på Vaisala. Jag fick kontaktuppgifter och bokade distansmöten. Mina kollegor var väldigt hjälpsamma och jag fick lära känna dem helt naturligt, trots att vi inte genast träffades ansikte mot ansikte.
Jag träffade mitt team första gången på en utomhuspicknick, en mycket trevlig tillställning. Där märkte jag att jag redan kände alla rätt väl, trots att jag bara hade träffat dem på distans tidigare. Vi höll också friare fredagsmöten via Teams, och där lärde vi känna varandra ännu bättre.
Jag upplevde det också som viktigt att chefen ständigt höll kontakten med mig.
När det gäller innehållet var distansintroduktionen likadan som introduktion på plats. På nätet hölls också en två dagar lång introduktion till organisationen, där bland annat verkställande direktören och affärsområdescheferna presenterade företaget. Det som jag upplevde som viktigast var att jag genast fick bekanta mig med kollegor och andra personer i företaget. Utöver verktygen är kontakter med andra människor det viktigaste på en ny arbetsplats.
Jag upplevde det också som viktigt att chefen ständigt höll kontakten med mig och kontrollerade hur det gick för mig och hur jag kommit vidare i arbetsuppgifterna. Alla arbetskamrater var också hjälpsamma, och ärligt talat har jag inte upplevt sådan omsorg tidigare under min arbetskarriär. Jag fick precis allting som jag behövde.
Jag märkte att finländare är mer rakt på sak än britter, något som jag måste vänja mig vid. Numera anser jag att rättframhet är en bra sak. Jag gillar också den platta hierarkin, som att en vanlig arbetstagare kan gå på lunch med till exempel verkställande direktören. I Storbritannien skulle det inte vara riktigt naturligt.
Mitt arbetsspråk är fortfarande engelska.
Trots att introduktionen genomfördes på distans så lyckades den överraskande väl. Vaisala är ett internationellt företag och här är man van vid snabba förändringar och modern teknik även när det gäller kommunikation, så det var inget problem att jobba på distans och alla var snabbt redo för det. Det är säkert också därför som distansintroduktionen fungerade smidigt ända från början.
Mitt arbete har motsvarat just den bild och de löften som gavs i platsannonsen och arbetsintervjun. Jag har fått syssla med marknadsföring på ett modernt sätt i en internationell miljö och en inspirerande atmosfär. Mitt arbetsspråk är fortfarande engelska, men jag förstår finska flytande på möten.”
Läs mera:
Du är varmt välkommen till oss
Anna palautetta jutusta