Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.
Nämä evästeet ovat välttämättömiä, jotta verkkosivumme toimisi oikein, esimerkiksi suojaustoiminnot tai evästeiden suostumusasetukset.
Mieltymysevästeiden avulla sivusto tallentaa tietoja, jotka muuttavat sivuston käyttäytymistä ja ulkonäköä, kuten kielivalintoja tai käyttäjän sijainteja.
Parantaaksemme verkkosivuamme keräämme nimettömästi tietoja tilastollisiin ja analyyttisiin tarkoituksiin. Näiden evästeiden avulla voimme esimerkiksi seurata verkkosivumme tiettyjen sivujen käyntien määrää tai kestoa, mikä auttaa meitä optimoimaan käyttäjäkokemusta.
Nämä evästeet auttavat meitä mittaamaan ja optimoimaan markkinointitoimiamme.
VR:n Toni Nokkala: Veturinkuljettajan työvuoro voi alkaa milloin vain
Kirjoittaja: Susanna Cygnel
Kuvaaja: Jirina Alanko
Oikeanlaisella työvuorosuunnittelulla voidaan tukea veturinkuljettajan työkykyä, kertoo veturinkuljettaja ja entinen työsuojeluvaltuutettu Toni Nokkala VR:ltä.
Veturinkuljettajan työ on mukavan itsenäistä ja sopivan vastuullista työtä, jolla on merkitystä. Kuljettajan ”konttorista” avautuu upeat maisemat!
Olin 12 vuotta valtakunnallisena työsuojeluvaltuutettuna ja pääsin osallistumaan riskien arviointien tekemiseen ja tuomaan kalustohankintoihin veturinkuljettajan näkökulmaa. VR ottaa työntekijöitä hyvin mukaan päätöksiin, mikä on toki myös lain vaatimus.
Psykososiaalisten kuormitustekijöiden hallitseminen kuuluu veturinkuljettajan työssä osaksi riskienhallintaa. Arvioinneissa yhdeksi suurimmista kuormitustekijöistä ovat esiin nousseet työvuoroihin liittyvät haasteet.
Henkilöliikennevoittoisilla paikkakunnilla voidaan tehdä säännöllisempiä vuoroja, mutta tavaraliikenteessä se ei ole aina mahdollista.
Veturinkuljettajan työvuoron rytmi voi olla aamuvuoropainotteinen, arkiaamupainotteinen tai vaikka iltavuoropainoteinen, mutta esimerkiksi selkeää kolmivuorotyötä tämä ei ole – jokaisella vuorokauden minuutilla on junia liikkeellä ja koko ajan jossain joku veturinkuljettaja aloittaa työvuoronsa.
Työvuoroja voidaan toteuttaa eri tavoin eri paikkakunnilla sen mukaan, ajetaanko siellä henkilöliikennettä vai tavaraliikennettä. Henkilöliikennevoittoisilla paikkakunnilla voidaan tehdä säännöllisempiä vuoroja, mutta tavaraliikenteessä se ei ole aina mahdollista.
Tehokkuuden tavoittelun ja työssä jaksamisen täytyy olla oikeassa suhteessa tämän kaltaisessa turvallisuuskriittisessä työssä.
Veturinkuljettajan työvuorot rakentaa työvuoroautomaatti, joka on tietotekninen suunnittelujärjestelmä. Sinne työnantaja eli VR laittaa tiettyjä omia vaatimuksiaan, jotta työt hoituisivat tehokkaasti.
Viime vuosien tehostamistoimet veivät työvuoroja työntekijän kannalta huonoon suuntaan. Työhyvinvointi heikkeni ja säännöllisen epäsäännöllinen vuorotyö alkoi käymään liian raskaaksi monelle. Sairauslomat lisääntyivät.
Jotta tässä tarkkuutta vaativassa työssä jaksaisi, työvuorojen tulisi tukea palautumista ja jättää tilaa elämälle työn ulkopuolella.
Viime aikoina VR on alkanut ymmärtämään yhä paremmin työvuorojen vaikutuksen veturinkuljettajan hyvinvointiin ja sen, että tehokkuuden tavoittelun ja työssä jaksamisen täytyy olla oikeassa suhteessa tämän kaltaisessa turvallisuuskriittisessä työssä.
Nautin rauhallisista aamuyön hetkistä ohjaamossa, kun aurinko on nousemassa ja päivä heräilee.
Työvuorojen takia työn ja vapaa-ajan yhteensovittaminen on edelleen monelle haastavaa. Jonkin verran nykyään pystytään huomioimaan kuljettajien yksittäisiä tarpeita, kuten että ruuhkavuosiaan elävä veturinkuljettaja saisi tehdä arkivuoroja ehtiäkseen viettämään aikaa perheensä kanssa.
Itse olen päässyt arkiaamuvuoroon, joten ehdin iltaisin ja viikonloppuisin viettämään aikaa perheen kanssa ja omissa harrastuksissani. Tosin nautin myös rauhallisista aamuyön hetkistä ohjaamossa, kun aurinko on nousemassa ja päivä heräilee.
Akvaristi Laura Vuorinen tarkkailee lasin läpi pienehkön hain uintia merimaailma Sea Lifen valtamerialtaassa. Mustaevähai ei voi fyysisesti koskaan pysähtyä, ja myös Vuorinen on työssään lähes jatkuvasti liikkeessä. Ruokintaa, veden laadun seuraamista, altaiden puhdistusta ja vaikkapa vuorovaikutusta jättiläismustekalan kanssa riittää.
Steveco oy on laatinut viisi sääntöä, jotka ovat parantaneet ahtaajien työturvallisuutta. Muidenkin yritysten, alalla kuin alalla, sopii ottaa mallia kaksi vuotta sitten lanseeratuista tiiviistä ohjeista.
Erikoislääkäri Henriikka Ollila on työskennellyt telttoihin pystytetyissä leikkaussaleissa, joihin kuuluvat pommitusten äänet. Auttamisen halu peittoaa pelon, ja siksi Ollila suuntaa töihin konfliktialueille yhä uudestaan.
Liibaan Ali Mohamud on ajanut taksia neljän vuoden ajan. Hän tekee yleensä iltavuoroja, joten talviaikaan hän on liikkeellä miltei pelkästään pimeällä.