Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Pihlajalinnas Riikka Harjula-Pyylampi: Många kunder väljer fortfarande en närmottagning

På svenska

14.02.2023

Företagshälsovårdare kan nuförtiden förutom att vara närvarande även distansarbeta ibland, berättar företagshälsovårdare Riikka Harjula-Pyylampi från Pihlajalinna.

Jag är företagshälsovårdare och servicechef för företagshälsovård. Jag arbetar på Pihlajalinna läkarcentral i Sello i Esbo och på den nya filialen i Mattby.

Mitt arbete som chef kräver att jag är närvarande, så jag tillbringar större delen av min arbetstid på arbetsplatsen. Jag kan också arbeta på distans när jag är på läkarcentralen, om kunden så önskar. Ungefär en gång i veckan arbetar jag hemifrån.

När coronan började lätta började kunderna tydligt längta efter möten och ville komma på mottagningen.

Arbetet som företagshälsovårdare har förändrats mycket under de senaste åren. Coronan påskyndade utvecklingen av olika digitala distanstjänster som t.ex. chattar och videokonferenser, och distansarbetet ökade kraftigt under coronatiden. Elektroniska frågeformulär har utvecklats i stor utsträckning och vi använder dem som stöd för hälsokontroller och arbetsplatsbesök.

Vi ger kunderna möjlighet att välja om de vill komma till en närmottagning eller delta i ett telefon- eller videosamtal. När coronan började lätta började kunderna tydligt längta efter möten och ville komma på mottagningen. Vi har även separata distansklinik- och chattjänster, och deras kundantal växer hela tiden.

Distansarbete har gjort arbetet så mycket smidigare att det är här för att stanna.

Vissa hälsokontroller görs på distans, antingen genom elektroniska frågeformulär eller konsultationer på distans. Olika konsultations- och rådgivningsbesök kan även genomföras på distans. Förhandlingar med personaladministrationen och ledningen kan lätt genomföras på distans och ärendena kan snabbt drivas framåt.

Även om man inte är fysiskt närvarande vid distansmottagningen kan interaktionen vara mycket intensiv, eftersom man ser varandra i ögonen och sitter ansikte mot ansikte. Instruktioner och annat material kan enkelt delas på distans. Vi har en stark identifieringsportal där informationen behandlas konfidentiellt. Distansarbete har gjort arbetet så mycket smidigare att det är här för att stanna.

Det kan vara omöjligt att göra en fullständig bedömning av arbetsförmågan eller den psykiska hälsan på distans.

Det finns också saker som inte kan skötas på distans, till exempel om hälsokontrollen innehåller en hörseltest, vaccinationer eller mätning av blodtryck. Det kan vara omöjligt att göra en fullständig bedömning av arbetsförmågan eller den psykiska hälsan på distans.

Arbetsplatsbesöken görs personligen eftersom FPA kräver det, men vi kan påskynda dem genom att be kunden fylla i elektroniska frågeformulär. Företagshälsokonsultationer kan till exempel genomföras med läkaren och kunden närvarande och personalrepresentanten på distans.

 

Anna palautetta jutusta