Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Myyjä Ingrid Kareketo: Hidas kassa ehtii palvella

Työelämä

25.04.2023

Yksinäiselle ihmiselle myyjän kanssa juttelu voi olla päivän ainoa kohtaaminen, kertoo myyjä Ingrid Kareketo.

Työskentelen Ison Omenan K-Citymarketin myyjänä hitaalla kassalla, jossa asiakkaat voivat maksaa ja pakata ostoksensa aivan omassa tahdissaan eikä heidän tarvitse pitää kiirettä. Siinä samalla vaihdetaan kuulumisia ja jutellaan säästä, tuotteista tai mistä vain.

Olen toisinaan myös tavallisella kassalla, mutta pidän työskentelystä hitaalla kassalla, koska se tuo mukavaa vaihtelua työrytmiin ja antaa minulle mahdollisuuden palvella asiakkaita kiireettömästi.

Hitaalla kassalla myyjänkään ei tarvitse pitää kiireettä ja toimia mahdollisimman nopeasti, koska tarkoitus on juuri päinvastainen eli käyttää ostotapahtumaan ja asiakaspalveluun aikaa.

Enimmäkseen asiakkaat ovat ikäihmisiä, lapsiperheitä ja henkilöitä, joilla on erilaisia haasteita.

Hitaalle kassalle voi tulla kuka vain, jolla ei ole kiire. Enimmäkseen asiakkaat ovat ikäihmisiä, lapsiperheitä ja henkilöitä, joilla on erilaisia haasteita.

Tunnistan monet asiakkaat entuudestaan. Vaikka en tiedä heidän nimiään, saatan muistaa esimerkiksi, että ”tuo rouva haluaa aina, että pakasteet pistetään pieneen pussiin”.

Idea hitaaseen kanssaan syntyi Aalto-yliopiston hankkeessa, jossa pohdittiin, miten kehitysvammaisten kaupassakäyntiä voisi helpottaa ja jännitystä kassalla vähentää. Meidän liikkeessämme se otettiin ensimmäisenä käyttöön.

Työ tuntuu merkitykselliseltä, koska ehdin täyttämään asiakkaan tarpeet ja hänelle jää asioinnista hyvä mieli.

Saan asiakkailta paljon kiitosta asiakaspalvelustani ja työstäni, mikä tuntuu hyvältä. Päivittäin asiakkaat sanovat, että hidasta kassaa ei saa ottaa pois. Tämä on siis tärkeä palvelu monelle.

Työ tuntuu merkitykselliseltä, koska ehdin täyttämään asiakkaan tarpeet ja hänelle jää asioinnista hyvä mieli. Voin myös auttaa pakkaamisessa, jos se tuottaa hankaluuksia.

On todella tärkeää, että ihmiset voivat halutessaan jutella jonkun kanssa käydessään kaupassa. Moni kokee elämässään yksinäisyyttä, ja saatan joskus olla heille ainoa ihmiskontakti päivän aikana.

Pitää olla herkästi hereillä, että tunnistaa asiakkaan tahdin ja tarpeet.

Hitaalla kassalla työskentely vaatii sosiaalisuutta ja kykyä jutella luontevasti asiakkaiden kanssa. Pitää olla herkästi hereillä, että tunnistaa asiakkaan tahdin ja tarpeet.

Ne myyjät, jotka ovat hitaalla kassalla, jaksavat jutella asiakkaiden kanssa. Itselläni sosiaalisuus tulee luonnostaan, sillä olen aiemmin työskennellyt pienessä maalaiskylän K-marketissa eikä tämä siitä työstä eroa juuri lainkaan.

 

Kommentoi