Psykologian tohtori Mona Moisala ja professori Minna Huotila suosittelevat "pysähtyneitä hetkiä" ennen nukkumaanmenoa.

Työhyvinvointi

• 29.11.2018

Myös aivot tarvitsevat palautumista

Keskittymiskyky, riittävät tauot, ”tylsä tekeminen” ja lepo ovat aivotutkijoiden Minna Huotilaisen ja Mona Moisalan mukaan avaimia jaksamiseen. He ovat työssään pureutuneet ilmiöön nimeltä attention deficit trait eli ADT. Kyse on käyttäytymismallista, jossa ihmisen tarkkaavaisuus alkaa herpaantua, koska hän tekee montaa asiaa yhtä aikaa. Hän yrittää keskittyä, mutta keskeyttää itse itsensä tämän tästä. Omia aivojaan voi kouluttaa eroon toimintamallista.

Huotilainen ja Moisala julkaisivat syksyllä kirjan Keskittymiskyvyn elvytysopas.

Tärkein rauhallinen toiminnantila on uni.

Tarkkaavaisuus ja tauot tavaksi

Aloita oppimalla tunnistamaan, milloin mielesi käy ylikierroksilla. Seuraavaksi pyri pysähtymään, kun huomaat keskittymisen olevan erityisen hajaantunut. Kun teet pitkäjänteistä keskittymistä vaativaa työtä, keskittymistä ohjaavat aivoalueet voimistuvat hiljalleen. Tämä vaatii toistoja ja aikaa.

Unohda innostavankin työn jatkaminen työvuoron jälkeen. Rauhallisessa, jopa tylsässä hetkessä aivot palautuvat, käyvät uudelleen läpi työasioita, järjestelevät niitä muistiin ja synnyttävät uusia oivalluksia. Kehokin hoitaa tärkeitä huoltotehtäviä. Rauhallinen toiminta ruokkii mieltäkin rauhoittumaan. Tärkein rauhallinen toiminnantila on uni. Jätä reipas tekeminen ennen nukkumaan menoa, jotta uni tulee helposti ja on laadukasta. Vuorotyöntekijänkin on tärkeä havaita, että uneen laskeutumiseen menee aikaa.

Moisala ja Huotila ovat hahmotelleen "uuden työaikalain".

Moisala ja Huotila ovat hahmotelleen ”uuden työaikalain”.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.