Murata on hyvän käytöksen yritys
Huipputeknologiayritys Muratalla opeteltiin tervehtimään ja otettiin käyttöön matalan kynnyksen mielenterveyspalvelut. Yksinkertaiset asiat lisäsivät työntekijöiden tuntemaa arvostusta ja vähensivät sairauspoissaoloja.
Eipä tiennyt Akira Muratan isä mitä sai aikaan, kun sanoi pojalleen, ettei kannata kilpailla samassa keraamisten eristeiden bisneksessä kuin kilpailijat.
Elettiin vuotta 1944 Kiotossa, ja Akira alkoikin valmistaa radioiden keraamisia kondensaattoreita. Syntyi elektroniikkayritys, joka laajeni Yhdysvaltoihin ja on nykyään 75 000 työllistävä kansainvälinen konserni. Osa sitä on Suomessa toimiva Murata Electronics Oy, joka ennen vuoden 2012 yrityskauppoja tunnettiin nimellä VTI Technologies.
Meidän filosofiamme on, että kehitämme uutta teknologiaa, jolla lisäämme yhteiskunnan hyvinvointia.
Nyt vantaalaisella teollisuusalueella seisoo kolme Muratan rakennusta, Taisto, Voitto ja Hertta. Tontilla valmistetaan vuosittain 50 miljoonaa anturia, jotka mittaavat liikettä, kuten kiihtyvyyttä ja kallistusta. Tuotteita käytetään erityisesti autoteollisuudessa, mutta myös terveysteknologiassa ja erilaisissa teollisissa käyttökohteissa.
– Yleensä pörssiyhtiön tehtävä on voiton tuottaminen osakkeenomistajille. Meidän filosofiamme on, että kehitämme uutta teknologiaa, jolla lisäämme yhteiskunnan hyvinvointia, sanoo Muratan hyvinvointijohtaja Kirsi Nurmela.
Yhteiset säännöt tehdään yhdessä
Muutama vuosi sitten Muratalla havahduttiin siihen, että mielenterveyssyistä johtuvia sairauspoissaoloja oli poikkeuksellisen paljon.
– Se johtui osittain siitä, että meillä on paljon nuoria ihmisiä ensimmäisessä työpaikassaan, ja taustalla oli ihan elämänhallinnan ongelmia. Sama trendi näkyy ympäri maailmaa, Nurmela sanoo.
Työtyytyväisyyskyselyjen mukaan työntekijät eivät myöskään kokeneet saavansa riittävästi arvostusta.
– Meillä tehdään hyvin vaativaa asiantuntijatyötä. Jos siitä ei saa kiitosta, voi tulla tällainen fiilis. Arvostuksen puute näkyi myös siinä, että meillä ei tervehditty toisia eikä käyttäydytty arjen tilanteissa ystävällisesti ja avuliaasti.
Yhteistä sitoutumista saadaan aikaan vain, kun säännöt laaditaan yhdessä.
Puutteita lähdettiin paikkamaan työpajoilla. Pajoissa kehitettiin kaikkien työntekijäryhmien sekä luottamushenkilöiden kanssa pelisääntöjä, joita noudattamalla kaikilla olisi töissä mukavampaa.
– Yhteistä sitoutumista saadaan aikaan vain, kun tällaiset säännöt laaditaan yhdessä. Meille piti saada tunne, että me olemme työkavereita ja meillä on yhteinen tavoite hienojen, maailmaa valloittavien antureiden kanssa, sanoo hyvinvointiasiantuntija Wanda Pirinen.
Työpajoissa pelisääntöjä hiottiin ja yrityksen kulttuurin mukaisesti äänestettiin lopuksi tärkeimmistä. Kaikesta tiivistyi Muratan kulttuurietiketti ja sen kuusi pilaria. Etiketin mukaan kaikki sitoutuvat auttamaan toisia ja pyytämään apua. Kulttuurietiketissä luvataan myös kohdella kaikkia tasa-arvoisesti sekä pitää yllä avointa keskustelukulttuuria, jossa arvostetaan erilaisia mielipiteitä.
Hyvästä käytöksestä haluttiin myös palkita. Sisäisessä kampanjassa sai ilmiantaa työkaverin hyviä tekoja kulttuurin mukaisesta toiminnasta. Parhaat teot julkaistiin intrassa ja palkittiin ravintolalahjakorteilla ja muilla palkinnoilla. Toimitusjohtaja kutsui palkitut myös täytekakkukahville ja yhteiseen keskustelutilaisuuteen.
Nopea apu on tehokkainta apua
Mielenterveyteen liittyviä ongelmia lähdettiin ratkomaan Terveystalon kanssa.
– Meille luotiin matalan kynnyksen palveluita, kuten Mielen chatti 24/7 ja Mielen sparrit -menetelmä, johon vaaditaan ajanvaraus. Työterveyslääkärin lähetteellä saa käydä psykoterapiassa 10–15 kertaa, Nurmela kertoo.
Tavoitteena oli saada diagnoosit ja apu nopeasti, ennen kuin asiat ehtivät eskaloitua ja esimerkiksi ahdistus kääntyy vaikeammin hoidettavaksi masennukseksi. Myös esihenkilöitä valmennettiin havainnoimaan mielen hyvinvointia ja siihen liittyviä ongelmia.
Kulttuuri on muuttunut ja nuoret puhuvat mielenterveyden haasteista hyvinkin avoimesti.
Erityisesti haluttiin poistaa mielenterveyden ongelmiin liittyviä stigmoja.
– Meillä on kirjoitettu asioista blogeja sekä julkaistu artikkeleita intrassa. Mielenterveysongelmat eivät saa olla tabu, vaan ne ovat arkipäiväisiä sairauksia muiden sairauksien joukossa, joista pitää pystyä puhumaan, Pirinen sanoo.
– Kulttuuri on muuttunut ja nuoret puhuvat mielenterveyden haasteista hyvinkin avoimesti, mutta edelleenkään niitä ei ole yhtä helppoa nostaa esille kuin vaikka kipeää polvea.
Esimiehille osaamista välittämiseen
Uusien palveluiden käyttöönoton jälkeen mielenterveyssyistä johtuvien sairauspoissaolojen määrä on Muratalla laskenut. Poissaolot ovat myös lyhentyneet selvästi: vuonna 2020 sairauspoissaoloista pitkiä oli 61 prosenttia ja lyhyitä 39 prosenttia, vuonna 2022 luvut olivat kääntyneet jotakuinkin toisin päin.
Ihmisten terveys on tärkeintä, mutta myös sairauspoissaoloihin liittyvät kustannukset ovat pienentyneet huomattavasti.
– Sairauspoissaolojen väheneminen on säästänyt meiltä laskennallisesti 500 000 euroa, ja lisäksi olemme saaneet vähennettyä työkyvyttömyyseläkkeitä, Kirsi Nurmela sanoo.
Jo rekrytointivaiheessa pyritään löytämään henkilöitä, joille työ soveltuu eikä se altista liikaa mielenterveyden ongelmille.
Erityisesti häntä ilahduttaa asian inhimillinen puoli.
– Kun vaativissa erityisasiantuntijan tehtävissä olevalla ihmisellä on ollut haasteita jo ihan töihin tulon tai kauppaan menon kanssa, tällaisen henkilön saaminen takaisin työelämään tuntuu todella hienolta.
Hyvä kehitys halutaan varmistaa myös jatkossa. Jo rekrytointivaiheessa pyritään löytämään henkilöitä, joille työ soveltuu eikä se altista liikaa mielenterveyden ongelmille.
– Esihenkilöiltä vaaditaan yhä enemmän varhaista puuttumista ja välittämistä. Olemme järjestäneet heillekin tukea työkykyjohtamiseen, että he osaavat havainnoida asioita ja käydä ihmisten kanssa keskusteluja, sanoo Wanda Pirinen.
Tarrat muistuttavat tavoista
Matka parempaan yrityskulttuuriin on ollut opettavainen myös Nurmelalle ja Piriselle.
– Työelämässä ymmärretään yhä paremmin, että ihminen on kokonaisuus, eikä koti- ja työasioita voi pitää tiukasti erillään. Työterveyshuoltomme tarjoaa apua kaikissa tilanteissa, Kirsi Nurmela lupaa.
– Meidän hyvinvointimme määritelmäkin sanoo, että haluamme olla terveellinen ja turvallinen työpaikka, jossa jokaisen on kiva tehdä merkityksellistä työtä. Jokainen on omalta osaltaan siitä vastuussa ja siksi myös me kierrämme jatkuvasti juttelemassa ihmisten kanssa eri puolella taloa.
Kohtelemme toisiamme tasa-arvoisesti ja ystävällisesti.
Wanda Pirinen painottaa yhteistyön voimaa.
– Ilman sitä meillä ei ole mitään. Kaikilla meidän tuhannella ihmisellä on oltava yhteiseen hiileen puhaltamisen kulttuuri.
Jottei kaikki tämä unohtuisi, Muratan kiinteistöjen ovenpielissä, seinillä ja lattioissa on hymyileviä anturitarroja, joissa muistutetaan kulttuurietiketin asioista, kuten ”Kohtelemme toisiamme tasa-arvoisesti ja ystävällisesti.” Simppeliä yrityskulttuuria, joka on helppo omaksua.
Anna palautetta jutusta