Kreativitet kräver förtroende
Möjligheten att påverka arbetets innehåll ökar kreativiteten, säger Carolina Mansikkala, HR-chef på Scandic Hotels.
I hotell- och restaurangbranschen kan kreativitet lyftas fram på många mindre sätt som inte kräver så mycket. Det handlar om att ta hänsyn till människor till exempel så att man målar en ketchup-smiley på barnkunders matportioner eller en leende mun på ett ägg. Kundens servett kan innehålla en trevlig hälsning eller en önskan om en kul dag på kvittot.
Om det finns en större konferens på programmet, kan teamet tillsammans fundera på hur gästerna kunde överraskas. Då bollar man saker tillsammans med chefen.
Alla idéer kan förstås inte vara goda, men det hör till saken. När det finns ett förtroende inom teamet, vågar man spåna idéer fritt och diskutera olika möjligheter att genomföra dem.
Påverkansmöjligheterna ökar också arbetets betydelse, eftersom det är viktigt för människan att få se resultatet av sitt arbete.
Det kan uppstå kreativitet om människan får påverka innehållet i sitt arbete. Påverkansmöjligheterna ökar också arbetets betydelse, eftersom det är viktigt för människan att få se resultatet av sitt arbete.
Förtroende är en annan viktig del att värna om kreativiteten – när arbetstagaren åtnjuter förtroende öppnas en möjlighet för hen att vara kreativ. Förtroende innebär till exempel att man inte behöver lov för att göra allting och att allas idéer blir hörda.
Energiteamet kan till exempel anordna en yogalektion eller en gemensam festlunch för personalen.
Våra teammedlemmar får använda sin kreativitet också genom att delta i Energiteamens verksamhet. Där planeras och genomförs olika mindre och större jippon frivilligt under arbetstid för att öka välbefinnandet i arbetet, ta hänsyn till kunder och förverkliga samhällsansvar.
Energiteamet kan till exempel anordna en yogalektion eller en gemensam festlunch för personalen, en överraskning för en kundgrupp eller seniordans för pensionärer – för att nämna några exempel. Energiteamet kan också ta sig an att arrangera en gemensam filmkväll för teamet eller introducera nya sommarjobbare för den övriga personalen.
Våra metoder är att bygga upp förtroende, inspirera, stödja gemenskapen och delegera ansvar.
Att uppmuntra till kreativitet hjälper till i rekryteringen i hotell- och restaurangbranschen, som lider av arbetskraftsbrist. Vi har fått många nya medarbetare som är inte känner till branschen sedan tidigare eller ens tyckt att den är attraktiv, men ändå valt att stanna kvar hos oss.
Ett av ledarskapsmålen på Scandic är att bygga upp en betydelsefull och förtrolig arbetsgemenskap. Våra metoder är att bygga upp förtroende, inspirera, stödja gemenskapen och delegera ansvar.
Detta är något som vi ständigt betonar och vi mäter också resultaten – vårt mål är att vara den bästa möjliga arbetsgivaren.
Anna palautetta jutusta