Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Känslor kan inte frysas ner

På svenska

13.02.2024

Känslor är alltid en del av vårt umgänge med andra, oavsett om vi vill det eller inte. Detsamma gäller för arbetsplatser. En robot skulle kunna vara en trevlig medarbetare i den meningen att känslor inte skulle vara inblandade. Men det skulle också vara tråkigare.

Man får och bör visa känslor i arbetet, men emotionell intelligens och att i viss mån kunna dämpa känslorna är viktigt. I vår tidskrift använder Merja Kalm uttryck som ”instinkt vad gäller känslor” och ”förmåga att uttrycka känslor på ett förnuftigt sätt”. Man bör inte överreagera utan anpassa känslorna på rätt sätt enligt situation.

Det är viktigt att komma ihåg att min åsikt är en bland alla andra.

Även om vi till vår grundläggande natur är olika och har olika temperament bör vi alla komma ihåg gott uppförande. Dåligt uppförande kan inte förklaras med karaktärsdrag.

Åsikter och beslut väcker många slags känslor. Det är viktigt att komma ihåg att min åsikt är en bland alla andra. Den är inte nödvändigtvis mer rätt än de andras åsikter. Man bör komma ihåg att beslutsfattaren i vilket fall som helst måste hitta en lösning som i en konfliktsituation inte kan gillas av alla.

Inom vissa yrken, till exempel inom social- och hälsovårdsbranschen, är man tvungen att möta många olika slags känslor. Då är det viktigt att man lär sig få utlopp för sina känslor så att de inte i alltför stor utsträckning överförs till fritiden. Det är bra om man tillsammans kan få utlopp för sina känslor på arbetsplatsen.

Jag blir lite känslosam nu, men det är okej.

Många av de undersökningar vi presenterar i vår tidskrift visar att det absolut lönar sig att tala om känslor och att lära sig ta hänsyn till dem. Att ta hänsyn till känslor är viktigt för alla i en arbetsgemenskap. Det är särskilt viktigt för chefer. I vår tidskrift konstaterar Päivi Hökkä uppmuntrande att känslofunktioner är en färdighet man kan lära sig.

Konsten att lyssna kan inte heller understrykas för mycket. Även om man har ett brinnande behov av att föra fram sin egen åsikt under ett möte, lönar det sig att istället överväga om man denna gång bara skulle lyssna. Därefter ökar även betydelsen av den egna åsikten.

Det här är min sista ledare i tidskriften Telma. Det har känts bra att få vara med om att göra en tidning som främjar ett bra arbetsliv. Jag önskar er alla trevliga lässtunder även i framtiden. Jag blir lite känslosam nu, men det är okej.

 

Kommentoi