Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Generation Z söker en arbetsgivare som passar deras värderingar

På svenska

10.09.2024

Unga vuxnas attityder till bland annat hållbarhet och ansvar skiljer sig mycket från tidigare generationers, och detta syns i arbetslivet, berättar forskardoktor Miia Grénman.

Generation Z är en helt ny slags generation. Dess representanter, dvs. personer födda cirka 1995–2010, anser att ansvar, ekologi, hållbarhet och jämlikhet är de viktigaste frågorna. Det är också den mest utbildade generationen hittills, som dessutom ända sedan barndomen har levt med den gränslösa information som internet erbjuder.

– Det rör sig om en helt exceptionell generation! När Generation Z:s värderingar tränger igenom samhällsnivåerna kan världen förändras, säger Miia Grénman, som har gjort omfattande studier av Generation Z:s värderingar och konsumtion.

Medan Generation X och Generation Y som kommit till medelåldern gör ohållbara lösningar känner Generation Z miljöångest över världsläget – ungdomarna måste ju leva i denna värld ännu länge.

– De förstår att man inte kan skjuta fram tiden för att lösa den ekologiska krisen, utan att man nu måste fatta även smärtsamma beslut. Men mitt i oron syns också hopp, det vill säga att Generation Z har en optimistisk tro och tillit till att situationen kan bli bättre och att man kommer på lösningar.

Intern motivation, påverkansmöjligheter och upplevelsen av meningsfullhet är viktigare saker för Generation Z än status och pengar.

I arbetslivet värdesätter Generation Z en hållbar livsstil och upplevelsen av meningsfullhet. Arbetsgivarens värdegrund ska motsvara deras egen värdegrund, som innefattar ansvar för både miljön och samhället.

– Generation Z kollar upp arbetsgivarens värderingar i förväg när de söker jobb och blir besvikna om företaget inte agerar enligt de utlovade värderingarna, betonar Grénman.

Intern motivation, påverkansmöjligheter och upplevelsen av meningsfullhet är viktigare saker för Generation Z än status och pengar; arbetet är ett delområde i livet bland andra, och därför måste arbetets värderingar vara i linje med deras egna.

– De förväntar sig att deras arbete ger dem möjlighet att göra gott, påverka, utveckla och hjälpa andra. En bra arbetsgemenskap upplevs också som viktig. Som arbetstagare eller ledare är en representant för Generation Z hjälpsam, människonära, lättillgänglig och öppen, berömmer Grénman.

 

Anna palautetta jutusta