Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Försäljare Ingrid Kareketo: En långsam kassa har tid att betjäna

På svenska

02.05.2023

För en ensam människa kan dagens enda möte vara att tala med expediten, säger försäljare Ingrid Kareketo.

Jag arbetar som expedit i den långsamma kassan i K-Citymarket i Iso Omena, där kunderna kan betala och packa sina uppköp i sin egen takt, utan att behöva känna sig jäktade. Samtidigt diskuterar vi vad som hänt på sistone och talar om vädret, varorna eller vad som helst.

Ibland jobbar jag också i en vanlig kassa, men jag gillar arbetet i den långsamma kassan, eftersom det tillför en trevlig variation i arbetsrytmen och ger mig möjlighet att betjäna kunder utan att behöva jäkta.

I den långsamma kassan behöver inte heller försäljaren ha bråttom eller sköta jobbet så snabbt som möjligt, eftersom avsikten är exakt den motsatta: att använda tid på köptransaktionen och kundservice.

För det mesta är kunderna seniorer, barnfamiljer och personer med olika utmaningar.

Vem som helst som inte har bråttom får använda den långsamma kassan. För det mesta är kunderna seniorer, barnfamiljer och personer med olika utmaningar.

Jag känner till många av kunderna sedan tidigare. Även om jag inte vet vad de heter, kan kag minnas att ”den där damen vill alltid att jag lägger frysvarorna i en liten påse”.

Idén till den långsamma kassan föddes i Aalto-universitetets projekt där man diskuterade hur man kunde göra det lättare för personer med olika funktionsvariationer att gå till affären och samtidigt minska spänningen vid kassan. Vår affär var först med att införa modellen.

Arbetet känns meningsfullt eftersom jag har tid att tillgodose kundens behov och kunden blir glad av besöket.

Jag får mycket beröm av kunderna för min kundservice och mitt arbete, och det känns bra. Kunderna säger varje dag att vi inte får ta bort den långsamma kassan. Det betyder att detta är en viktig tjänst för många.

Arbetet känns meningsfullt eftersom jag har tid att tillgodose kundens behov och kunden blir glad av besöket. Jag kan också hjälpa till med att packa, om det är svårt.

Det är väldigt viktigt att människor kan prata med någon när de går och handlar om de vill tala. Många känner sig ensamma i livet, och ibland kan jag vara den enda mänskliga kontakten för dem under dagen.

Det gäller att vara uppmärksam för att identifiera kundens takt och behov.

Arbetet vid den långsamma kassan kräver sociala färdigheter och en förmåga att tala naturligt med kunderna. Det gäller att vara uppmärksam för att identifiera kundens takt och behov.

De försäljare som arbetar i den långsamma kassan orkar prata med kunderna. Själv är jag naturligt social, eftersom jag tidigare arbetade i en K-market i en liten by på landet och det här arbetet skiljer sig nästan inte alls från det.

 

Kommentoi