Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Destian vastuullisen työnantajan muistilista

Työelämä

07.02.2023

Destia menestyi vuoden 2022 Vastuullinen työnantaja -tutkimuksessa. Mitkä tekijät nostivat sen yli tuhannen työntekijän yritysten ykkössijalle?

Yläpuolella Helsingin Rautatieasemalla ruuhkajunia tulee ja menee lumipyryssä, mutta maan alla leijailevat kipinät ja rakennuspöly. Osa työntekijöistä on destialaisia, osa edustaa aliurakoitsijoita.

Tällaisen suuren projektin työmaa on kuin oma pieni maailmansa, vaikka onkin osa 1 700 työntekijän Destiaa – ja sitä kautta palanen 50 maassa toimivaa ranskalaista Colas-konsernia.

Omien kokemusteni perusteella täällä satsataan ihmisiin aidosti.

Tieliikelaitoksen pohjalta 15 vuotta sitten syntyneen Destian ydinosaamista ovat liikenneväylät ja muut laajat infrastruktuurihankkeet. Niihin suhdanteet eivät vaikuta yhtä paljon kuin muuhun rakennusalaan. Jyrkästi laskevan ja nousevan käyrän sijasta Destian kaltaisen yrityksen eteneminen muistuttaa pikemminkin valtameren pitkiä ja loivia aaltoja. Tämä varmasti vakauttaa myös henkilöstön ilmapiiriä.

Joskus yrityksen kasvaessa työntekijät muuttuvat pieniksi pelinappuloiksi yhä suuremmalla pelikentällä ja työhyvinvointi kärsii. Oikotien teettämän Vastuullinen työnantaja -kyselytutkimuksen tulosten mukaan Destialla näin ei ole käynyt.

– Omien kokemusteni perusteella täällä satsataan ihmisiin aidosti, kehityspäällikkö Erno Martin kertoo.

Perusteellinen perehdytys

Erno Martin aloitti Destialla vuosi sitten kehityspäällikkönä. Vastuullinen menestyjä -hankekehityksen projektipäällikkönä hän on osallistunut myös rekrytointeihin.

– Työhaastatteluissa tiedustelemme hakijoilta heidän ajatuksistaan vastuullisuuteen liittyvissä asioissa, Destian arvoja peilaten. Haluamme tietää, miten hyvin he tuntevat turvallisuus-, laatu- ja ympäristöasiat.

Kun uusi työntekijä aloittaa Destialla, perehdytyksiä on kattavasti. Aiheina ovat esimerkiksi vastuullisuus, eettisyys, työturvallisuus ja toki myös työpaikkakohtaiset tehtävät. Osa perehdytyksistä on yrityksen Intranetin välityksellä.

Kävimme yksityiskohtaisesti läpi Destian arvoja ja toiminnan osa-alueita.

Erno Martin kertoo perehdytyksensä sujuneen erinomaisesti. Jo ennen työn aloittamista hän oli kiertänyt tutustumassa työtiloihin ja ihmisiin. Puhelimen, kulkukortin ja työvaatteiden kaltaiset käytännön asiat hoidettiin ripeästi. Yksikönjohtaja varasi kaksi työpäivää Ernon perehdyttämiseen.

– Kävimme yksityiskohtaisesti läpi Destian arvoja ja toiminnan osa-alueita. Sen jälkeen perehdyimme vielä hankekehitysprojektiimme.

Lisäksi Martin piti 29 puolen tunnin palaveria tärkeimpien yhteistyöihmisten kanssa.

”Viihdytkö työssäsi?”

Erno Martin kertoo olevansa työuransa puolivälissä ja toivoo jatkavansa Destialla pitkään.

– Toisin kuin joissain aiemmissa työpaikoissani, Destialla on huomioitu ura-ajattelu. Kehityskeskustelujen lisäksi työntekijöille on myös urakeskusteluja, Martin sanoo.

Mitä kohti haluat mennä ja mitä se vaatii?

– Viihdytkö tällä hetkellä työssäsi? Onko se antoisaa? Missä haluat olla tulevaisuudessa ja millaisella aikavälillä? Mitä kohti haluat mennä ja mitä se vaatii? Työn merkityksellisyyden kannalta on tärkeää, että firman arvot tuntuvat omilta, varsinkin tietyissä avainasioissa.

Ja kun kyse on työstä, toki myös palkasta on päästävä yhteisymmärrykseen.

– Itse sain sovittua sen palkan, mitä pidän kohtuullisena tekemästäni työstä. Tärkeintä on, että samankaltaisista tehtävistä saadaan linjassa olevaa palkkaa, mutta kuitenkin kokemus huomioiden.

Yhteistyötä, auttamista ja palautetta

”Esihenkilö on työntekijöitä varten”, vastuullisen työnantajan muistilista määrittelee.

Destian noin 300 esihenkilön kouluttamisessa keskeisenä teemana on HR Business Partner Satu Angervon mukaan valmentava johtaminen.

– Hyvä esihenkilö on sellainen, joka tekee yhteistyötä ja auttaa, jos on tarvetta, Erno Martin kertoo.

Miten toimia, jos työntekijä alisuoriutuu?

– On tärkeää saada esihenkilöltä palautetta. Muuten tekee asioita yksin ja miettii, että toivottavasti tämä menee hyvin.

Esihenkilöt joutuvat joskus haastaviinkin tilanteisiin, joista ei selviä vain kuulumisia kyselemällä. Miten toimia, jos työntekijä alisuoriutuu? Entä jos joidenkin henkilökemiat ovat törmäyskurssilla? Millaiset kurinpitotoimet ovat sopivia, jos niihin joudutaan turvautumaan?

– Meilläkin on ollut tällaisia tapauksia, valitettavasti, Satu Angervo toteaa.

Kaikille on annettava yhtäläinen mahdollisuus menestyä tehtävässä kuin tehtävässä.

Destialla on sekä kanavat syrjintä- ja häirintätapausten ilmoittamiseen että prosessit ja toimintamallit kunnossa niiden käsittelyyn.

Erno Martin kohtasi ongelmatapauksia aiemmassa työpaikassaan suuren rakennushankkeen turvallisuuspäällikkönä. Aliurakoitsijoiden työntekijöiden keskuudessa oli kiusaamistapauksia, puhevälien katkeamista ja häiritsevää viestittelyä.

– Tällaiset tapaukset ovat aina vaikeita. Mitä nopeammin ne otetaan puheeksi ja käsitellään, sen parempi.

Destialla on nollatoleranssi häirintään, Satu Angervo painottaa.

– Kaikille on annettava yhtäläinen mahdollisuus menestyä tehtävässä kuin tehtävässä.

Hyvinvointia tukemassa

Vastuullisen työnantajan muistilistalla kehotetaan huolehtimaan työntekijöiden hyvinvoinnista. Tämä asia on niin keskeinen, että sen alle voisi melkeinpä sijoittaa listan muutkin kuusi kohtaa.

– Edistämme henkilökuntamme hyvinvointia ja työkykyä todella pitkälle, Angervo kertoo ja luettelee pitkän listan eri keinoja, kuten työkykyarvioinnit ja -neuvottelut, psykologi- ja terapiapalvelut sekä varhaisen tuen malli.

– Jos huomaamme, että työntekijällä ilmenee loppuun palamista, masennusta tai toistuvia sairauslomia, ohjaamme ennaltaehkäisevien palvelujemme pariin.

On ymmärretty, että nämä ihmiset, jotka tekevät töitä työmaillamme, ovat kultakaivoksemme.

Erno Martin kertoo pitävänsä webinaareista, joissa teemoja ovat olleet esimerkiksi päihteet, mielenterveyshaasteet ja eläkeprosessi.

Vaikka Destian työhyvinvointikattaus on monipuolinen, Martinin puheissa erityisen tärkeäksi asiaksi tuntuu nousevan pieni suuri asia, joka ei maksa mitään.

– Henkilöstön kesken jatkuvasti moikataan, tehdään nyrkkitervehdyksiä, kysellään vointia.

Martinin mukaan Destialla henkilöstö ottaa toisensa paremmin huomioon kuin hänen aiemmissa työpaikoissaan.

– Täällä ollaan aidosti kiinnostuneita työntekijöistä. On ymmärretty, että nämä ihmiset, jotka tekevät töitä työmaillamme, ovat kultakaivoksemme. Ilman heitä Destia ei tekisi mitään.

 

Vastuullisen työnantajan muistilista

1. Kunnioita työnhakijaa

Arvostamme kaikkia hakijoitamme ja luotamme arvopohjaiseen rekrytointiprosessiin. Vastaamme kaikkiin hakemuksiin Arvostamme yhdenvertaisuutta ja monimuotoisuutta. Toivomme eri ikäisiä ja erilaisista taustoista tulevia hakijoita, jotka jakavat Destian arvot ja täyttävät tehtävän osaamisvaatimukset.

2. Perehdytä työhön kunnolla

Perehdytysohjelmamme ovat kattavia ja monivaiheisia. On pakollisia työvaihekohtaisia perehdytyksiä, esihenkilöiden perehdytyksiä, valmennuksia ja niin edelleen.

3. Esihenkilö on työntekijöitä varten

Vastuullinen esihenkilö katsoo asioita työnantajan näkökulmasta, mutta samalla työntekijää tukien. Pyrimme kohtelemaan kaikkia tasavertaisesti. Haluamme edistää valmentavaa johtamista. Esihenkilö antaa vastuuta ja palautetta, mutta on myös kuulolla, jos on huolia.

4. Tarjoa merkityksellistä työtä, jossa saa kehittyä

On tärkeää, että työntekijä kokee tekevänsä merkityksellistä ja mielekästä työtä, jossa on selkeät tavoitteet. Jokainen tietää, mitä häneltä odotetaan ja osaamista tuetaan. Työntekijä kokee olevansa osa Destian menestystä, osa voittavaa joukkuetta.

5. Puutu syrjivään kohteluun heti

Meillä on hyvä tukiverkko ja toimintamallit, jos henkilöstössä ilmenee syrjintää, kiusaamista tai muuta epäasiallista käytöstä. Ratkaisemme näitä asioita esimerkiksi työyhteisösovittelun, työsuojeluvaltuutettujen ja työterveyshuollon avulla. Selvitämme tällaiset asiat aina.

6. Huolehdi työntekijöiden hyvinvoinnista

Työkyvyn ja -hyvinvoinnin tukeminen on tärkeä asia. Pidämme henkilöstöstä todella hyvää huolta. Meillä on kattava työterveyshuolto ja myös muita hyvinvoinnin etuja, kuten hyvä liikuntaetu. Meille on tärkeää, että jokainen pääsee terveenä töistä kotiin ja terveenä eläkkeelle.

7. Maksa kohtuullista palkkaa

Palkitsemme hyvästä työstä ja tarkistamme palkkauksen perusteita tarvittaessa. Naisten ja miesten mahdollisia palkkaeroja tarkastelemme tasa-arvosuunnitelmassa. Meillä on monipuoliset edut, joita selvästi arvostetaan. Huomioimme henkilökunnan toiveita. Henkilöstörahastoon voi tallettaa bonukset. Mielestäni työssä viihtymiseen vaikuttaa moni muukin asia kuin vain palkka – ehkä siksi olenkin ollut täällä yli 30 vuotta.

Muistilistan esitteli HR Business Partner Satu Angervo.

 

Anna palautetta jutusta