
Nuorten työnhaku on muuttunut – hakemuksen laatu ratkaisee paikan
Unohda vanhat työnhakuneuvot – nykypäivänä kesätyöt ja harjoittelupaikat löytyvät rekrytointijärjestelmien kautta. Asiantuntijat kertovat, miten erottua hakijana.
Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.
Pakopelisuunnittelijan parhaat ideat syntyvät, kun mieli on levännyt. Pitää osata myös olla avoin erilaisille vaihtoehdoille ja sille, että pelin kulku ei mene heti niin kuin itse ajatteli. Exite Live Gamesin Aleksi Jokelasta on hauskaa katsella, miten eri ihmisten ajatus toimii ja mitä kaikkea pelaajat keksivät.
Rakennettu tila, jossa on jokin teema ja tarina, esimerkiksi murhamysteeri. Pienen porukan, yleensä 2–6 hengen ryhmän, pitää läpäistä lukuisia eri tehtäväketjuja ja ratkaista mysteeri, ennen kuin aika loppuu. Pelin päätteeksi ovi aukeaa ja huoneesta pääsee ulos.
En suunnittele paperille, vaan mietin kokonaisuuden päässäni. Kun suunnitelma on tarpeeksi valmis, töräytän sen ulos ja alan toteuttamaan.
Ensin tulee mieleen teema, vaikka lentokonepeli. Sitten mietin, millaisen tilan se tarvitsee – lentokonepeli esimerkiksi tarvitsee pitkänmallisen tilan. Samalla keksin tarinaa ja tehtäviä.
Hyvä peli imaisee mukaansa ja etenee sujuvasti kohti loppuhuipennusta. Pakopelin ratkaisemiseen tarvitaan luovuutta, eri aistien käyttöä ja yhteistyötä.
Meteorologin pitää osata ajatella matemaattisilla yhtälöillä ja integraaleilla. Samoin kuin sää, myös pelit ovat kaoottinen järjestelmä. Kaikenlaista voi tapahtua. Tietty asia johtaa toiseen muuttujista riippuen.
Minulla ei ole yrittäjän koulutusta, paitsi että pidin jäätelökioskia pari kesää 17-vuotiaana. Konsoli- ja lautapelejä olen pelannut aina.
Meteorologina töitä oli yhteen aikaan epäsäännöllisesti ja oli pakko etsiä lisätöitä tullakseni toimeen.
Jonkin aikaa mietittyäni vain välähti mieleen, että pakohuonepelit kiinnostavat. Kävin pelaamassa sellaista ja mietin, että osaisin tehdä yhtä hyvän. Muutaman kuukauden päästä ensimmäinen pakohuoneeni oli pystyssä.
Pelien ideointia tapahtuu pääni sisällä koko ajan. Parhaat ajatukset voivat välähtää mieleen illalla nukkumaan mennessä tai aamulla herätessä. En siis mene toimistolle kahdeksasta neljään suunnittelemaan. Olen myös pakopeliyrityksen perustaja, joten tosi paljon teen päivisin päätöksiä maasta taivaaseen: laskutusta, tarviketilauksia ja sellaista.
Peli voi joskus jäädä jumiin, kun jokin laite ei toimi niin kuin pitää – esimerkiksi salaovi ei aukeakaan. Suunnittelijan täytyy tulla hätiin ja keksiä jokin muu keino, että peli voi jatkua. Yleensä pelaajat eivät edes huomaa, ettei kaikki toiminut niin kuin piti.
Kun jokin uusi tila aukeaa, niin tutki se hyvin. Jos löydät jotain, niin kommunikoi se muille. Älä jumitu liikaa yhteen asiaan. Jos ratkaisuyritys ei tuota tulosta, kokeile muita tapoja edetä. Jos pelissä voi pyytää vihjeitä, niin ei ole häpeä pyytää niitä.
Sellaisen, joka kestää koko päivän – koko kartano täynnä mysteereitä olisi mahtava!
Unohda vanhat työnhakuneuvot – nykypäivänä kesätyöt ja harjoittelupaikat löytyvät rekrytointijärjestelmien kautta. Asiantuntijat kertovat, miten erottua hakijana.
Pelialalla työskentelevä Miko Santala rakastui Islantiin lomaillessaan maassa. Hän ei meinannut uskoa onneaan, kun löysi saarelta haaveidensa työpaikan.
Koulu on yhteinen työpaikka, jossa on töissä työntekijöitä monelta eri työnantajalta. Havukosken koululla pohditaan jatkuvasti, miten turvallisuutta voi kehittää ja miten varmistetaan, että viestit kulkevat tehokkaasti myös vaaratilanteissa.
Työturvallisuuden parantaminen yhteisellä työpaikalla vaatii yhteistyötä, selkeitä toimintamalleja ja jatkuvaa seurantaa.