Työpaikka

08.02.2022

TV-meteorologi suunnittelee pakohuonepelejä

Pakopelisuunnittelijan parhaat ideat syntyvät, kun mieli on levännyt. Pitää osata myös olla avoin erilaisille vaihtoehdoille ja sille, että pelin kulku ei mene heti niin kuin itse ajatteli. Exite Live Gamesin Aleksi Jokelasta on hauskaa katsella, miten eri ihmisten ajatus toimii ja mitä kaikkea pelaajat keksivät.

Mikä on pakohuonepeli?

Rakennettu tila, jossa on jokin teema ja tarina, esimerkiksi murhamysteeri. Pienen porukan, yleensä 2–6 hengen ryhmän, pitää läpäistä lukuisia eri tehtäväketjuja ja ratkaista mysteeri, ennen kuin aika loppuu. Pelin päätteeksi ovi aukeaa ja huoneesta pääsee ulos.

Miten suunnitellaan hyvä pakohuone?

En suunnittele paperille, vaan mietin kokonaisuuden päässäni. Kun suunnitelma on tarpeeksi valmis, töräytän sen ulos ja alan toteuttamaan.

Ensin tulee mieleen teema, vaikka lentokonepeli. Sitten mietin, millaisen tilan se tarvitsee – lentokonepeli esimerkiksi tarvitsee pitkänmallisen tilan. Samalla keksin tarinaa ja tehtäviä.

Hyvä peli imaisee mukaansa ja etenee sujuvasti kohti loppuhuipennusta. Pakopelin ratkaisemiseen tarvitaan luovuutta, eri aistien käyttöä ja yhteistyötä.

Olet myös TV-meteorologi. Mitä hyötyä siitä on pakopelisuunnittelussa?

Meteorologin pitää osata ajatella matemaattisilla yhtälöillä ja integraaleilla. Samoin kuin sää, myös pelit ovat kaoottinen järjestelmä. Kaikenlaista voi tapahtua. Tietty asia johtaa toiseen muuttujista riippuen.

Kuinka pakopelisuunnittelijaksi tullaan?

Minulla ei ole yrittäjän koulutusta, paitsi että pidin jäätelökioskia pari kesää 17-vuotiaana. Konsoli- ja lautapelejä olen pelannut aina.

En mene toimistolle kahdeksasta neljään suunnittelemaan.

Meteorologina töitä oli yhteen aikaan epäsäännöllisesti ja oli pakko etsiä lisätöitä tullakseni toimeen.
Jonkin aikaa mietittyäni vain välähti mieleen, että pakohuonepelit kiinnostavat. Kävin pelaamassa sellaista ja mietin, että osaisin tehdä yhtä hyvän. Muutaman kuukauden päästä ensimmäinen pakohuoneeni oli pystyssä.

Millainen on pakopelisuun­nit­telijan tavallinen työpäivä?

Pelien ideointia tapahtuu pääni sisällä koko ajan. Parhaat ajatukset voivat välähtää mieleen illalla nukkumaan mennessä tai aamulla herätessä. En siis mene toimistolle kahdeksasta neljään suunnittelemaan. Olen myös pakopeliyrityksen perustaja, joten tosi paljon teen päivisin päätöksiä maasta taivaaseen: laskutusta, tarviketilauksia ja sellaista.

Millainen on pakopelisuunnit­telijan epätavallinen työpäivä?

Peli voi joskus jäädä jumiin, kun jokin laite ei toimi niin kuin pitää – esimerkiksi salaovi ei aukeakaan. Suunnittelijan täytyy tulla hätiin ja keksiä jokin muu keino, että peli voi jatkua. Yleensä pelaajat eivät edes huomaa, ettei kaikki toiminut niin kuin piti.

Millä avuilla pakohuoneesta pääsee ulos?

Kun jokin uusi tila aukeaa, niin tutki se hyvin. Jos löydät jotain, niin kommunikoi se muille. Älä jumitu liikaa yhteen asiaan. Jos ratkaisuyritys ei tuota tulosta, kokeile muita tapoja edetä. Jos pelissä voi pyytää vihjeitä, niin ei ole häpeä pyytää niitä.

Millaisen pelin haluaisit pelata seuraavaksi?

Sellaisen, joka kestää koko päivän – koko kartano täynnä mysteereitä olisi mahtava!

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.