Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.
Nämä evästeet ovat välttämättömiä, jotta verkkosivumme toimisi oikein, esimerkiksi suojaustoiminnot tai evästeiden suostumusasetukset.
Mieltymysevästeiden avulla sivusto tallentaa tietoja, jotka muuttavat sivuston käyttäytymistä ja ulkonäköä, kuten kielivalintoja tai käyttäjän sijainteja.
Parantaaksemme verkkosivuamme keräämme nimettömästi tietoja tilastollisiin ja analyyttisiin tarkoituksiin. Näiden evästeiden avulla voimme esimerkiksi seurata verkkosivumme tiettyjen sivujen käyntien määrää tai kestoa, mikä auttaa meitä optimoimaan käyttäjäkokemusta.
Nämä evästeet auttavat meitä mittaamaan ja optimoimaan markkinointitoimiamme.
Uudistetun Työturvallisuuskorttikoulutuksen tavoitteena on ymmärrys yhteisestä työpaikasta ja sen turvallisuudesta, johon kukin työntekijä voi vaikuttaa.
Työturvallisuuskortti ja sen saamiseksi vaadittava työturvallisuuskorttikoulutus ovat uudistuneet. Koulutusuudistuksen pohjatyötä tehtiin kaksi vuotta. Oleellista on, että työntekijä ymmärtää, miten itse voi vaikuttaa turvallisuuteen.
Koulutuksen kehittämisessä on ollut mukana laaja skaala tahoja: yrityksiä, Työturvallisuuskeskuksen (TTK) työalatoimikuntia, alakohtaisia ryhmiä, oppilaitosryhmiä, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö (SPEK) ja koulutuksen ostajia – eli henkilöitä, jotka tuntevat nämä asiat arjessa edustamiensa alojen osalta. Myös eri korttien sisällöllisiä päällekkäisyyksiä poistettiin runsaasti.
– Nyt mietitään enemmän sitä, mikä on keskeistä ja mitä juuri tietyllä toimialalla pitää osata yhteisellä työpaikalla. Tämä mielessä lähdimme muodostamaan koulutuspäivän sisältöä, tietenkin yhteisen perusrungon ympärille, asiantuntija Petri Pakkanen Työturvallisuuskeskuksesta sanoo.
Tavoite on, että koulutuksen käyneillä ihmisillä on valmius toimia turvallisesti yhteisellä työpaikalla ja tietää, miten vastuut jakautuvat, sekä tunnistaa ja hallita turvallisuusriskejä.
Yksi syy koko koulutuksen uudistamiseen oli vanhan koulutuksen rakennus- ja teollisuusvetoisuus. Siinä missä ennen puhuttiin kaikille tikkaista, telineistä ja säiliöistä, uusien oppimistavoitteiden myötä koulutus taipuu mille tahansa alalle.
Turvallisuustietoisuus lisääntynyt
Tilastollisesti on vaikea arvioida, onko Työturvallisuuskortti vähentänyt merkittävästi tapaturmia, mutta ala- ja työpaikkakohtaisesti kehitys on myönteistä.
– Esimerkiksi metsäteollisuudessa on paljon yrityksiä, joiden mukaan kortilla on ollut iso vaikutus. Yksi vaikuttavuuden mittari on se, että aikoinaan ihmiset ihmettelivät, että ”mikä ihmeen Työturvallisuuskortti”, mutta nyt kun he tulevat koulutukseen, he puhuvat jo valmiiksi turvallisuudesta.
Vuodesta 2003 käytössä ollut Työturvallisuuskortti on lisännyt työntekijöiden turvallisuustietoisuutta. Kahdeksan tunnin koulutuksen aikana käydään läpi yhteisen työpaikan rooleja ja vastuita sekä turvallisuuden kehittämisen kohteita ja keinoja organisaation eri toimijoiden näkökulmasta. Koulutus uusitaan viiden vuoden välein.
Työturvallisuuskorttikouluttajia on tällä hetkellä yli 3 000.
Kielitaito on iso haaste
Ulkomaalaistaustaisten lisääntyvä osuus koulutuksessa asettaa haasteensa. Tällä hetkellä opetusmateriaalia on viidellä eri kielellä, ja pian saadaan käyttöön arabiankielinen diamateriaali, joka voi toimia koulutuksen tukena.
– Lisäksi koulutuksen tueksi on käytettävissä kaksi ilmaista verkkokurssia. Niiden avulla ulkomaalaiset työntekijät pääsevät tutustumaan etukäteen suomalaiseen työsuojelutoimintaan. Niitä voi käyttää myös ennakkotehtävänä, Pakkanen
kertoo.
Viime vuonna TTK järjesti infotilaisuuksia sadoille kouluttajille uudistetusta työturvallisuuskoulutuksesta.
– Palautteen perusteella suunnittelemme nyt muun muassa selkokielisiä versioita materiaalistamme. Kielitaito on iso haaste: ei riitä, että osaa käyttää suomen kieltä tietyllä tasolla, vaan tarvitaan myös syvempää käsitteiden ymmärrystä. Koulutuksen tavoitehan ei ole se, että saadaan Työturvallisuuskortti käteen vaan että osataan toimia oikein yhteisellä työpaikalla.
Mobiilikorttiin kaikki tiedot
Työturvallisuuskortin tiedot voi pian ladata älypuhelimeen.
– Mobiilikorttia on kehitetty yhdessä SPEKin kanssa, jolla on ennestään mobiili Tulityökortti. Kun mobiilikorttisovellus on käytössä, molemmat kortit voi ladata samasta portaalista, sanoo asiantuntija Kerttuli Harjanne Työturvallisuuskeskuksesta.
Alkuvuodesta aloitetun portaalin rakentaminen on loppusuoralla ja testausvaiheessa. Rakenteilla oleva portaali mahdollistaa myös korttien pätevyystietojen hakemisen sopimusten puitteissa erilaisiin sähköisiin järjestelmiin, esimerkiksi Valttikorttiin.
– Mobiilikorttiin saadaan kaikki vaadittavat tiedot yhteen paikkaan. Uskoisin, että kesän aikana mobiilikortti saadaan käyttöön, Harjanne arvelee.
– Muovista Työturvallisuuskorttia ei olla toistaiseksi syrjäyttämässä. Kortin ulkoasua on freesattu, ensimmäistä kertaa sen käyttöönoton jälkeen.
Mahtava juttu, että yöturvallisuuteen panostetaan ja että se on lisääntynyt huomattavasti monilla aloilla. Siskonpoikani opiskelee rakennusalaa ja suoritti juuri tuon työturvallisuuskorttikoulutuksen. Kätevän kuuloinen myös tuo mobiilikortti!
Akvaristi Laura Vuorinen tarkkailee lasin läpi pienehkön hain uintia merimaailma Sea Lifen valtamerialtaassa. Mustaevähai ei voi fyysisesti koskaan pysähtyä, ja myös Vuorinen on työssään lähes jatkuvasti liikkeessä. Ruokintaa, veden laadun seuraamista, altaiden puhdistusta ja vaikkapa vuorovaikutusta jättiläismustekalan kanssa riittää.
Steveco oy on laatinut viisi sääntöä, jotka ovat parantaneet ahtaajien työturvallisuutta. Muidenkin yritysten, alalla kuin alalla, sopii ottaa mallia kaksi vuotta sitten lanseeratuista tiiviistä ohjeista.
Erikoislääkäri Henriikka Ollila on työskennellyt telttoihin pystytetyissä leikkaussaleissa, joihin kuuluvat pommitusten äänet. Auttamisen halu peittoaa pelon, ja siksi Ollila suuntaa töihin konfliktialueille yhä uudestaan.
Liibaan Ali Mohamud on ajanut taksia neljän vuoden ajan. Hän tekee yleensä iltavuoroja, joten talviaikaan hän on liikkeellä miltei pelkästään pimeällä.
Kommentit (1)
Mahtava juttu, että yöturvallisuuteen panostetaan ja että se on lisääntynyt huomattavasti monilla aloilla. Siskonpoikani opiskelee rakennusalaa ja suoritti juuri tuon työturvallisuuskorttikoulutuksen. Kätevän kuuloinen myös tuo mobiilikortti!
http://www.meriturva.fi/fi/koulutus/tyoturvallisuuskorttikoulutus