
Minni Miettinen suunnittelee tulevaisuuden tapoja tehdä töitä
Korona-aika ja digimurros ovat mullistaneet työnteon. Konsultti Minni Miettinen auttaa yrityksiä löytämään itselleen sopivimmat tavat tehdä töitä.
Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.
Kun ihmisen on aika lähteä viimeiselle matkalle, helsinkiläisen Malmin krematorion hoitaja Carita Laine-Tossavainen pitää huolen siitä, että tuhkauksessa kaikki on kohdallaan juuri niin kuin pitääkin.
En tarkkaan tiedä, koska olen hieman erikoinen. Asun Malmin hautausmaan alueella ja tykkään tulla töihin ajoissa. Kun aamuvuoro alkaa seitsemältä, olen yleensä töissä jo puolelta. Uuni on ajastettu kuumenemaan yli 800 asteeseen jo edellisenä päivänä, ja usein aloitan ensimmäisen vainajan tuhkauksen jo seitsemältä. Työvuoron aikana tuhkataan viitisen vainajaa, ja kun olen aamulla ahkera, voin ottaa iltapäivän rennommin.
Kuten monessa muussakin hommassa, tässäkin hankalinta on, kun tekniikka pettää. Kokemuksella oppii aistimaan epätavallisia hajuja ja ääniä, ja nopeasti tietää, jos jokin ei ole kunnossa. On tosi kurjaa ja ärsyttävää, jos uunissa on vikaa ja tuhkaus joudutaan keskeyttämään. Viime aikoina epätavallisia työpäiviä on ollut siksikin, että Honkanummen krematorio on remontissa ja olemme ahkeroineet Malmilla myös ilta- ja viikonloppuvuoroja.
Olin työskennellyt seurakunnilla vuosikausia, ensin kausityöntekijänä ja sitten vahtimestarina. Halusin vielä työhöni vaihtelua, ja koska olin vahtimestarina ollut paljon krematorion kanssa tekemisissä, luulin tuntevani ammatin jo hyvin. Pian huomasin, etten tiennytkään kaikkea.
12 vuoden aikana olen huomannut, että tässähän tarvitaan insinöörin paperit. Uunin toimintaa on ymmärrettävä, ja jos tarvitaan korjaajaa, minun on silti itse ymmärrettävä, mitä on korjattava. Myös ensimmäiset tuhkaukset yksin olivat aika vaativia kokemuksia. Kun kolasin luita ja tuhkia uunista, mietin mikä oikeus juuri minulla on tehdä ihmiselle näin.
En koskaan. Siinä tosin auttaa sekin, että meillä on täällä Malmilla melkeinpä perheyritys: tyttäreni työskentelee vahtimestarina ja mieheni ajaa ruumisautoa. Kuolemaa ei pääse pakoon, eikä tarvitsekaan, mutta jos työ ottaa koville, saan aina läheisiltäni tukea. Olen myös alkanut ymmärtää, kuinka suuri etuoikeus se on, että saan tehdä tuhkauksia. Sen haluan tehdä hyvin.
Ammattiylpeys. Työskentelen se ajatus mielessäni, että olisin itse tuhkattavan ihmisen omainen. Jos voin auttaa omaisia surutyössään tekemällä oman työni joka päivä niin hyvin kuin osaan, en näe muuta vaihtoehtoa.
Emme lähde täältä ikäjärjestyksessä. Pitäisikin vastata, että kun huomisesta ei tiedä, elämää pitäisi elää päivä kerrallaan, eikä rutista turhista. Mutta samalla saan itseni jatkuvasti kiinni siitä, että valitan ihan samoista pikkuasioista kuin kaikki muutkin. Ihmisiähän tässä ollaan.
En tiedä. Ajatukseni vaihtelevat suuntaan ja toiseen. Uuni on kieltämättä mukavan lämmin, mutta samalla sen ahtaus vähän huolettaa minua. Kaikki asiat kuitenkin yleensä elämässä ratkeavat, eli eiköhän tämäkin.
Korona-aika ja digimurros ovat mullistaneet työnteon. Konsultti Minni Miettinen auttaa yrityksiä löytämään itselleen sopivimmat tavat tehdä töitä.
Lena Donofrio asuu paratiisisaarella keskellä valtamerta. Ennen muuttoa Guamiin hän teki pitkän uran Yhdysvalloissa ensihoitajana ja ensihoidon opettajana.
Kun koronaepidemia ravisteli Suomea maaliskuussa 2020, työelämä muuttui kertaheitolla. Etätyöstä tuli arkipäivää miljoonille, mutta kaikki eivät voineet jäädä kotiin. Kesko, Luonnonvarakeskus ja MTB-Siivouspalvelu ovat esimerkkejä organisaatioista, jotka kehittivät uusia toimintatapoja selviytyäkseen kriisistä – ja monet muutoksista jäivät pysyviksi.
Tampereen kaupungin joukkoliikennesuunnittelija Leena Huhtala tietää, että harva antaa kiitosta, mutta kritiikkiä tulee usein. Seitsemän vuoden kokemus opettaa, että joukkoliikenne herättää tunteita, ja suurten linjojen suunnittelu vaatii kärsivällisyyttä sekä kompromisseja. Työ on pitkälti palautteen kuuntelemista ja tasapainottelua budjetin ja asukkaiden toiveiden välillä.