Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.
Nämä evästeet ovat välttämättömiä, jotta verkkosivumme toimisi oikein, esimerkiksi suojaustoiminnot tai evästeiden suostumusasetukset.
Mieltymysevästeiden avulla sivusto tallentaa tietoja, jotka muuttavat sivuston käyttäytymistä ja ulkonäköä, kuten kielivalintoja tai käyttäjän sijainteja.
Parantaaksemme verkkosivuamme keräämme nimettömästi tietoja tilastollisiin ja analyyttisiin tarkoituksiin. Näiden evästeiden avulla voimme esimerkiksi seurata verkkosivumme tiettyjen sivujen käyntien määrää tai kestoa, mikä auttaa meitä optimoimaan käyttäjäkokemusta.
Nämä evästeet auttavat meitä mittaamaan ja optimoimaan markkinointitoimiamme.
Joukkoliikennesuunnittelijan arkea: ”Kun palautetta ei tule, asiat ovat hyvin”
Kirjoittaja: Emmi Laukkanen
Kuvaaja: Marjaana Malkamäki
Tampereen kaupungin joukkoliikennesuunnittelija Leena Huhtala tietää, että harva antaa kiitosta, mutta kritiikkiä tulee usein. Seitsemän vuoden kokemus opettaa, että joukkoliikenne herättää tunteita, ja suurten linjojen suunnittelu vaatii kärsivällisyyttä sekä kompromisseja. Työ on pitkälti palautteen kuuntelemista ja tasapainottelua budjetin ja asukkaiden toiveiden välillä.
Kun palautetta ei tule, asiat ovat hyvin.
Näin ajattelee joukkoliikennesuunnittelija Leena Huhtala. Hän työskentelee Tampereen kaupungilla ja tietää, että kun joukkoliikenteestä tulee palautetta, se on useammin negatiivista kuin positiivista.
– Me ihmiset olemme sellaisia, että emme yleensä lähetä positiivista palautetta. Se on toisaalta sääli, mutta toisaalta on hienoa, jos kiitos annetaan suoraan kuljettajalle.
Huhtala on työskennellyt Tampereen kaupungilla seitsemän vuotta. Työssään hän kehittää ja suunnittelee joukkoliikennettä, seuraa matkustajamääriä ja lipputuloja sekä valmistelee päätöksiä.
Aamut alkavat sillä, että tarkistan, miten edellisen päivän liikenne on sujunut ja onko siinä ollut jotain yllättävää.
Kun ihmiset leimaavat lippunsa, Huhtala näkee, mistä he nousevat kyytiin ja kuinka moni käyttää joukkoliikennettä päivän aikana. Jos normaaleihin lukuihin tulee muutoksia, ne kertovat usein häiriöistä liikenteessä.
– Aamut alkavat sillä, että tarkistan, miten edellisen päivän liikenne on sujunut ja onko siinä ollut jotain yllättävää.
Huhtala on mukana myös tulevien linjojen suunnittelussa. Hänestä liikennesuunnittelijan työ vaatii hyviä kommunikointi- ja yhteistyötaitoja sekä kykyä ymmärtää erilaisia tarpeita.
– Joukkoliikenne herättää paljon tunteita. Jotkut ovat kauhean tyytyväisiä ja jotkut eivät niinkään. Täytyy pystyä perustelemaan, miksi jollakin alueella on paremmat palvelut kuin toisella.
Suurten joukkojen ehdoilla
Joukkoliikennesuunnittelijoiden tavoite on kuunnella asiakkaita mahdollisimman paljon. Huhtala saa vuodessa tuhansia asiakaspalautteita ja lukee ne kaikki. Merkittävä osa työajasta meneekin palautteisiin ja mediayhteydenottoihin vastaamiseen.
Ihmisten toiveiden lisäksi on huomioitava esimerkiksi käyttäjämäärät, tulevat maankäyttösuunnitelmat, kaavamuutokset ja budjetti.
Joukkoliikennettä suunnitellaan ennen kaikkea suurten joukkojen ehdoilla. Vuoroja ajetaan siellä, missä niille on kysyntää.
– Kaikkia toiveita ei voi toteuttaa. Sata ihmistä saattaa allekirjoittaa adressin jonkin linjan säilyttämisen puolesta, mutta me näemme, että linjalla on vain kaksi käyttäjää.
Uusien linjojen suunnittelu ja vanhojen kehittäminen on pitkäjänteistä työtä.
Joskus parillakin palautteella voi olla vaikutusta. Kun Tampereen Annalan asukkaat toivoivat bussiliikennettä tietylle kadulle, toive pystyttiin toteuttamaan.
– Näimme, että sillä alueella oli satoja käyttäjiä päivässä, eikä sitä kautta koukkaaminen haitannut merkittävästi muita.
Uusien linjojen suunnittelu ja vanhojen kehittäminen on pitkäjänteistä työtä. Prosessien hitaus herättää asiakkaissa joskus kummastusta.
– Jos tulee palautetta, että jokin vuoro on aina täynnä, mietimme, voisimmeko lisätä vuoroja. Varakalustoa tai kuljettajia ei kuitenkaan voi noin vain tilata seuraavalle viikolle. Kestää hetken, että asiat saadaan sovittua liikennöitsijöiden kanssa.
Budjetti edellyttää kompromisseja
Huhtala on koulutukseltaan hallintotieteilijä, ja hän on työskennellyt Tampereen kaupungilla valmistumisestaan lähtien. Hän kiinnostui joukkoliikenteen kehittämisestä jo opiskeluaikana.
– Ihmisillä on tarve liikkua, ja haluan olla luomassa kestäviä tapoja siihen. Tässä työssä pääsen myös kehittämään omaa kaupunkiani. Se on hienoa.
Haastavinta työssä on resurssien rajallisuus. Koska budjetissa pitää pysyä, on välillä tehtävä kompromisseja. Se tarkoittaa esimerkiksi vuorojen vähentämistä tai jopa linjojen lakkauttamista.
– Monelle tulee yllätyksenä, ettei rahaa ole loputtomasti.
Onnistumisen tunteita Huhtala sai esimerkiksi silloin, kun Tampereen raitiovaunut otettiin käyttöön ja bussilinjastoon tehtiin suuria muutoksia.
Huhtala nauttii siitä, että pääsee ratkomaan työssään ongelmia. Hän haluaa, että mahdollisimman monella on mahdollisuus käyttää julkista liikennettä.
Onnistumisen tunteita Huhtala sai esimerkiksi silloin, kun Tampereen raitiovaunut otettiin käyttöön ja bussilinjastoon tehtiin suuria muutoksia. Joukkoliikenteen käyttäjämäärät kasvoivat, ja ihmisiltä tuli positiivista palautetta.
– Kaikki se työmäärä konkretisoitui. Oli hienoa nähdä, kun suunnitelmat siirtyivät kartalta ja tietokoneelta maastoon.
Leena Huhtalan työpäivä
7.00 Huhtala on aamuihminen ja aloittaa työt usein jo seitsemältä. Ensimmäiseksi hän tarkistaa, miten edellispäivän liikenne on sujunut, kuinka paljon joukkoliikennettä on käytetty ja onko vuoroja jäänyt ajamatta.
8.00 Huhtala lukee sähköpostit. Joinakin päivinä hän analysoi tarkemmin matkustajamääriä ja lipputuloja. Muutokset kertovat, miten liikenne on sujunut.
9.00 Aamupäivisin Huhtalan kalenterissa on usein kaavoitukseen tai liikennesuunnitteluun liittyviä palavereja. Joukkoliikennesuunnittelijat ovat mukana monissa kaupungin hankkeissa. Kun uusi uimahalli kaavoitetaan, he miettivät, miten ihmiset pääsevät sinne.
11.00 Huhtala syö lounaaksi omia eväitään. Lounastauolla hän vaihtaa kuulumiset työkavereiden kanssa.
12.00 Iltapäivällä ohjelmassa on usein palavereja, päätösten valmistelua tai tiedonkeruuta tulevia linjasuunnitelmia varten. Keväisin ja syksyisin aikaa vie talousarvion suunnittelu.
14.00 Osa Huhtalan työajasta menee asiakaspalautteisiin ja mediayhteydenottoihin vastaamiseen. Palautteita tulee paljon. Hän lopettaa työpäivänsä yleensä kolmen ja neljän välillä.
Ylen toimittaja Antti Kurosen laukku on pakattuna odottamassa. Kun kriisi puhkeaa, hän on ensimmäisten joukossa paikalla raportoimassa suomalaisille. Antti Kurosen matkalaukku seisoo vaatehuoneen nurkassa aina pakattuna. Sieltä löytyvät perusvermeet viikon tai kahden reissuun: t-paitoja, housuja, passi ja luotiliivit, joiden rinnassa lukee valkoisella PRESS. Kuronen on Ylen ainoa ulkomaantoimittaja, joka on valmiina lähtemään reissuun heti. Kun
Raskaat renkaat, tiukat aikataulut ja turvallisuus – niistä rakentuu asentaja Kai Sallankiven vaihteleva arki. Millainen on raskaan renkaan asentajan tavallinen työpäivä? Työtehtävät vaihtelevat paljon sen mukaan, millaista kalustoa on rengastöiden tarpeessa. Jos nyt jotakin pitää tavalliseksi sanoa, niin pulttipyssy laulaa kello 8.00–17.00 välissä tässä toimipisteellä. Töihini kuuluu renkaiden vaihtoa, korjauksia tai uusien renkaiden myymistä asiakkaille.
Unohda vanhat työnhakuneuvot – nykypäivänä kesätyöt ja harjoittelupaikat löytyvät rekrytointijärjestelmien kautta. Asiantuntijat kertovat, miten erottua hakijana.
Pelialalla työskentelevä Miko Santala rakastui Islantiin lomaillessaan maassa. Hän ei meinannut uskoa onneaan, kun löysi saarelta haaveidensa työpaikan.