Cookie-inställningar

Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse och personlig service. Genom att samtycka till användningen av cookies kan vi utveckla en ännu bättre tjänst och tillhandahålla innehåll som är intressant för dig. Du har kontroll över dina cookiepreferenser och kan ändra dem när som helst. Läs mer om våra cookies.

Skip to content

Tilaa Telman uutiskirje – saat muutaman hyödyllisen, tutkittua tietoa sisältävän uutiskirjeen vuodessa.

Säkerheten först – Så hanteras risker på Meyer-varvet i Åbo

Skribent: Susanna Cygnel

På Meyer-varvet i Åbo utförs cirka 80 procent av tillverkningen av kryssningsfartyg av underleverantörer. Varvets säkerhetschef Matti Tuimala berättar om hur man sköter säkerheten på den enorma gemensamma arbetsplatsen.

“Meyer-varvet i Åbo är en gemensam arbetsplats för 6 000 personer. Varvet har 2 000 egna anställda och resten är anställda av andra arbetsgivare. Arbetstagarna representerar över 90 olika nationaliteter, vilket medför sina egna utmaningar när det gäller kommunikation och säkerhetskultur.

Det är min och mitt teams uppgift att se till att varvets linjeorganisation kan hålla arbetsmiljön säker för alla arbetstagare. Alla parter måste förbinda sig till gemensamma mål och följa anvisningar för att kunna arbeta här.

Säkerhet är en strategisk prioritering för oss och vi kompromissar inte: vårt mål är noll olyckor.

Meyer-varvet i Åbo omfattas av det allmänna beställaransvaret, vilket betyder att ansvaret för allas säkerhet i slutändan ligger hos varvets ledning. Säkerhet är en strategisk prioritering för oss och vi kompromissar inte: vårt mål är noll olyckor.

Därför har ledningen ställt upp tydliga mål för varvets alla funktioner för att förbättra säkerheten. Från oss går meddelandena till de övriga företagens arbetsledning, som tar hand om säkerheten för sitt eget team på respektive arbetsplats. På avdelningarna hålls regelbundna personalmöten.

Arbetstagarnas säkerhetsobservationer är en väsentlig del av den proaktiva säkerhetshanteringen. De registreras i Meyer EYE-systemet, där de automatiskt vidarebefordras till rätt person för vidare åtgärder och uppföljning av säkerhetsutvecklingen.

Cheferna ansvarar för säkerheten inom sina respektive ansvarsområden och utöver dem går säkerhetsvakter runt på varvet varje dag och ingriper omedelbart i farliga situationer. Om någon till exempel skär med skärbrännare utan skyddsglasögon slutar arbetet för den personen åtminstone för dagen.

Alla arbetstagare som kommer till varvet genomgår en omfattande varvsintroduktion som bland annat tar upp allmänna säkerhetsinstruktioner och arbetsrutiner.

Genom utbildning säkerställer vi att varje individ vet hur man agerar på ett säkert sätt. Alla arbetstagare som kommer till varvet genomgår en omfattande varvsintroduktion som bland annat tar upp allmänna säkerhetsinstruktioner och arbetsrutiner. Utbildningen ordnas på 18 olika språk.

Utbildningen behandlar faror i den interna trafiken och till exempel berättas det att det är obligatoriskt att använda väl synliga kläder. Arbetstagaren förutsätts genomgå tilläggsutbildning beroende på arbetsuppgiften: truckförare ska till exempel avlägga körprov och för plåtslagararbeten i hallar ska man genomgå en kranutbildning som genomförs med VR-simulator.

Brand på fartyg är den största säkerhetsrisken på varv, och därför ska alla som utför heta arbeten ha ett giltigt hetarbetstillstånd och kunna vidta nödvändiga skyddsåtgärder innan arbetet påbörjas. Varvet har också en egen brandkår vars viktigaste uppgift är att förebygga bränder, men den kan reagera på olika nödsituationer på några minuter.”

Categories:

Anna palautetta jutusta

Mitä ajatuksia juttu sinussa herätti? Entä haluaisitko kuulla tästä tai jostain muusta työelämään liittyvästä aiheesta lisää - kerro siitä meille. Parannetaan työelämää yhdessä!

Lisää luettava