kolumni

• 08.05.2019

Työ liikkuu ja työntekijä sen mukana

Tässä numerossa pureudumme esimerkiksi nuohoojan, kotihoitajan, hissiasentajan, rekka-auton kuljettajan ja luontokuvaajan työhön. Heitä kaikkia yhdistää työn liikkuvuus.

Liikkuva työ voi olla hyvin monenlaista. Yhdistävänä tekijänä siinä on yleensä tietynlainen itsenäisyys ja vapaus sekä vaihtelevuus. Ulkomailla työskentelyä piristää erilaisten kulttuurien kohtaaminen.

Liikkuvan työn varjopuolia voivat olla rauhaton työympäristö ja puutteellinen ergonomia. Ulkomailla kuljettaessa vastaan tulee uusia turvallisuushaasteita: missä yöpyä, millä liikkua, mitä syödä, miten suojata omaisuutensa ja miten minimoida aikaeroväsymys. Autossa, junassa tai lentokoneessa istuminen ei ole hyväksi kenenkään terveydelle. Palkitseva työ ja hyvä peruskunto auttavat jaksamaan. Liikkuvassa työssäkin on aina mahdollisuus kuntoiluun. Se on itsestä kiinni.

Työn yhteisöllisyys kärsii helposti liikkuvan työn takia. On tärkeää järjestää yhteydenpito työkavereihin. Se onnistuu myös digitaalisesti, mutta verkon kautta tapahtuva yhteydenpito ei koskaan kokonaan korvaa kasvokkain tapaamista. Luottamuksen merkitys korostuu, kun toimitaan digitaalisesti, on sitten kyse esimiehen ja alaisen yhteistyöstä tai työkavereiden yhteistyöstä.

Työnantajan on tärkeää muistaa, että vastuu ei katoa, vaikka työnantajalla on rajallinen mahdollisuus seurata työolosuhteita tai kuormitusta liikkuvassa työssä. Ellei työnjohtoa ole läsnä, turvallisuusvastuu siirtyy paljolti työntekijän omille hartioille. Silloin korostuu työ- ja turvallisuusohjeiden merkitys ja tieto siitä, että apua voi ja pitää kysyä aina tarvittaessa. Myös työterveyshuolto voi toimia digitaalisesti.

Yksi iso haaste liikkuvassa työssä on työn ja perhe-elämän yhdistäminen. Elämäntilanne vaikuttaa tilanteeseen paljon. Paljon matkustavan perheenjäsenen on syytä olla huolissaan myös kotijoukkojen jaksamisesta.

Vietän itse kolme tuntia päivästä junassa, töitä tehden. Junassa on hyvä keskittyä kirjallisiin töihin. Tämä tekstikin on kirjoitettu junassa.

 

Rauno Hanhela

toimitusneuvoston puheenjohtaja

rauno.hanhela@ttk.fi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.