kolumni

• 23.11.2018

Samhället snurrar på hela tiden

Oberoende av veckodag, helger och klockslag jobbas det hela tiden. Så har det alltid varit och så kommer det också att förbli. Redan för tusentals år sedan då vi levde i ett jägar- och odlarsamhälle började dagens arbete då tiden var gynnsam. Den industriella revolutionen införde skiftarbete som reglerades av klockan. Dagens servicesamhälle har skapat ett permanent utbud av service och sakkunnigtjänster som inte längre är relaterade till tid eller plats.

Var fjärde finländare är skiftarbetare. Skift- och nattarbete passar bättre för en del än för andra. Nattugglorna trivs säkert riktigt bra med att jobba på natten men för andra är redan minsta lilla ändring i den normala dygnsrytmen en fasa. Åldern spelar också en roll, det är lättare att anpassa sig för den som är ung. Skiftarbete och kontinuerliga natturer passar en del och gör det t ex möjligt för dem att sammanjämka arbete och studier.

Skiftarbete och särskilt nattarbete belastar mänskan både fysiskt och psykiskt. Den som inte får tillräckligt sömn orkar inte vara lika fokuserad, prestationerna försämras och risken för olyckor ökar. Hur bär man sig åt för att vara skärpt nattetid så man klarar av sådana uppgifter som kräver kontinuerligt vakenhet och uppmärksamhet?

Vid skiftarbete är det viktigt att arbetslistorna görs upp ordentligt. Vid skiftarbete accentueras vikten av sund kost, regelbunden motion och att arbetstagarna ges tillräckligt tid att återhämta sig.

Det är lättare att bibehålla uppmärksamheten om man kan jobba med olika uppgifter under nattskiftet.

Också i så kallat sakkunnigarbete finns det vissa arbetstidsproblem eftersom risken är stor att gränsen mellan arbete och fritid lätt suddas ut. Då arbetet inte längre är bundet till en viss tid eller plats blir det möjligt att jobba i hemmet eller t. o. m. på stugan.

I bästa fall kan flexibel arbetstid göra det lättare att samordna olika behov och i värsta fall leder den till att arbetet tar över hela tillvaron.

I kunskapsarbete blir arbetstiden individuell. Som sakkunnig måste man kunna leda sig själv. Man kan inte lämna hjärnan på arbetsbordet, men man kan använda den för olika ändamål. Det bästa sättet att påverka sin återhämtning är att se till att arbetsdagen inte blir för lång och att koppla av på fritiden.

Rauno Hanhela

chefredakör

rauno.hanhela@ttk.fi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.