kolumni

• 09.05.2018

Rekrytointi, perehdyttäminen ja tunteet

Tunneilmasto on organisaation keskeinen menestystekijä. Uuden työntekijän rekrytointi ja perehdyttäminen ovat keskeisiä tunneilmaston rakentamisen keinoja. Usein emme kuitenkaan osaa katsoa näitä tilanteita tästä näkökulmasta: miten uusi työntekijä vaikuttaa työpaikkanne tunneilmastoon? Minkälaisia tunteita rekrytointiin ja perehdyttämiseen liittyy, ja minkälaisia vaikutuksia niillä on?

Rekrytointi ja perehdyttäminen herättävät runsaasti tunteita sekä rekrytoitavassa että rekrytoijassa. Henkilöpalveluyritysten liiton selvityksen mukaan 75 prosenttia rekrytointihaastattelussa olleista kertoo kokemuksestaan tuttavilleen. Millaista tarinaa teidän rekrytoinnistanne kerrotaan?

Rekrytoinnin loppusuoralle yltävät pätevimmät kandidaatit, mutta kuka heistä valitaan? Rekrytointihaastatteluista parhaiten mieleen jäävät ne henkilöt, jotka herättävät tunteita. Palkatuksi puolestaan tulee usein se, jonka palkkaaminen tuntuu innostavalta tai mielekkäältä.

Rekrytoijana sinun kannattaa muistaa, että kun tapaat hakijoita, saat samalla näytteen siltä, miltä heidän seurassaan tuntuu. Tunnekokemukset monipuolistuvat, kun henkilön kanssa työskentelee pitkään, mutta haastattelutilanteiden tunnenäytteet ovat merkkejä siitä, että ainakin tällaisia kokemuksia on mahdollista saada tämän henkilön seurassa. Haluatko lisää sellaisia?

Yksinkertaistaen kannattaa muistaa, että osaajan lisäksi olet palkkaamassa myös tunneilmaston agenttia. Millaista ilmapiiriä rekrytoitava tuo tullessaan?

Perehdyttämisvaiheessa tunteet ovat pinnassa. Parhaimmillaan innostus kasvaa puolin ja toisin ja uuden työntekijän kyvykkyys tulee täyteen käyttöön. Eräs henkilö kertoi, miten mahtavalta tuntui aloittaa, kun uudessa työpaikassa oli kukkakimppu ja kuohuviini häntä odottamassa, hänestä tehtiin juttu henkilöstölehteen ja hänet pyydettiin heti mukaan erilaisiin työryhmiin. Toinen henkilö kertoi, miten syvästi pettynyt hän oli, kun hän jännittyneenä ja innostuneena meni uuteen työpaikkaansa, ja vastaanottava taho kommentoi hieman poissaolevasti: ”Ai, tänäänkö sinä aloitat? No, täytyy varmaan raivata sinulle jostain työpiste…”

Kun uusi henkilö aloittaa, virallisen perehdytyssuunnitelman lisäksi hän oppii yrityksen toimintakulttuurista ja tunneilmastosta. Millaisista asioista meillä innostutaan ja ollaan ylpeitä? Miten täällä huomioidaan ja käsitellään inhimilliset tunteet? Viisas työnantaja huomioi tällaiset asiat jo perehdyttämisvaiheessa ja varmistaa, että uusi työntekijä lähtee vaikuttamaan tunneilmastoon toivotulla tavalla. Tästä voi antaa uudelle työntekijälle myös haasteen: ”Toivomme, että omalla toiminnallasi edistät avointa/rehellistä/arvostavaa toimintakulttuuria ja tunneilmastoa.” Muutaman kuukauden päästä voi kysyä uuden työntekijän kokemuksia: ”Millaisia havaintoja olet työpaikastamme tehnyt?”

Avain tunteiden hyödyntämiseen rekrytoinnissa ja perehdyttämisessä on tietoisuus. On vaikea käsitellä ja johtaa jotain sellaista, josta ei ole lainkaan tietoinen. Siksi kaikki työelämän tunneviisaus lähtee yksinkertaisesta periaatteesta: virity huomaamaan tunteet!

Jarkko Rantanen

Psykologi, tietokirjailija, bloggaaja ja työelämän tunnetaitoihin erikoistuneen Emergy Oy:n perustaja, joka on pitkään kehittänyt työelämään soveltuvia tunnejohtamisen valmennuksia ja auttanut lukuisia yrityksiä tunneilmastonsa kehittämisessä.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.