kolumni

17.05.2022

Perehdytys pelaamalla

Seppo on perehdytyspeli, joka esittelee koti­hoidon arkea ja asiakastapaamisia monipuolisesti. Peli soveltuu osaksi hyvää perehdytystä, joka tukee työyhteisöön sitoutumista ja työhyvinvointia.

Seppo-perehdytyspeliä voi pelata ajasta ja paikasta riippumatta, mikä tekee perehdyttämisestä joustavaa. Peli on selainpohjainen ja pelattavissa millä mobiililaitteella tahansa. Seppoa voi pelata yksin tai tiimissä, ja pelaamisen voi tarvittaessa keskeyttää. Pelaamisen voi myös aloittaa jo ennen ensimmäistä työpäivää.

Kotihoidon perehdytyspelissä työntekijä tekee kaksi työpäivää. Päivät sisältävät asiakastilanteita, ja niissä on toimittava oikein, jopa luovasti.

Pelillinen perehdyttäminen vahvistaa osaamista antamalla välittömän palautteen.

Seppo esittelee myös työnantajan ja -yhteisön sekä kotihoidon tavoitteet ja ohjeet. Se on kotihoidon kirjallista perehdytystä täydentävä ja syventävä osa, joka yhtenäistää toimintaa.

Seppo-pelillisyysalusta on samannimisen kotimaisen peliyhtiön tuote, joka on suunniteltu mobiiliin oppimiseen ja koulutukseen. Sillä voi suunnitella pelejä yrityskäyttöön, kouluille ja kulttuuritoimijoille. Perehdytyksen lisäksi Sepolla voi pelillistää rekrytointeja, yrityskoulutuksia, tiimipäiviä, oppitunteja ja kursseja.

Pelillinen perehdyttäminen vahvistaa osaamista antamalla välittömän palautteen. Se yhdenmukaistaa perehdytystä sekä hoidon laatua. Perinteisen vieriperehdytyksen laatu vaihtelee perehdyttäjän osaamisen ja välillä myös asenteen mukaan. Pelin yhtenä tavoitteena onkin tasalaatuinen ja systemaattinen perehdytys.

Alkuperäinen idea peliin saatiin kehittämiskyselyssä kotihoidon työntekijältä.

Seppo-perehdytyspeli toimii myös pitkään työssä olleen kertauspakettina sekä opiskelijan tukena työelämäjaksolla. Peliä voi pelata eri koulutustaustalla ja työkokemuksella kuka tahansa kotihoidon työntekijä. Perehdytyksen kokonaisuus on valtava, mutta pelin avulla siitä saadaan käytännönläheinen ja tiivis paketti.

Essoten kotihoito käyttää tällä hetkellä pelejä, jotka on suunnattu työntekijöille ja opiskelijoille.
Valmistelussa on myös pelipohja rekrytointia varten. Alkuperäinen idea peliin saatiin kehittämiskyselyssä kotihoidon työntekijältä, joten aina kannattaa olla aktiivinen.

Seppo tuo hymyjä kahvipöytään.

Pelaamisen avulla saatu tieto osaamisesta mahdollistaa työssä kehittymisen ja koulutusten tarkemman suunnittelun. Peliin liitettävät kuvat, videot ja äänitteet tukevat erilaisia oppijoita ja elävöittävät tärkeää asiaa.

Mielestäni peliperehdytys on erilainen ja innostava tapa perehtyä. Se ”koukuttaa”, totesi eräs pelaajista. Seppo tuokin uusia puheenaiheita ja hymyjä kahvipöytään.

Niitä tarvitaan.

 

Anne Partti

Hankekoordinaattori, Essote

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.