kolumni

19.05.2015

Mittaa työtehosi kuntoon

Itsensä mittaaminen (Quantified Self) tarkoittaa teknologian hyödyntämistä numeerisen tiedon keräämiseksi omasta toiminnasta. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi nukuttua aikaa, tehtyjä työtunteja tai käveltyjä askelia.

Yritykset ovat aina keränneet numeroita toiminnastaan. Tietotyön ja johtamisen kehittäjä Peter F. Drucker onkin sanonut, että sen mitä voi mitata, sitä voi johtaa. Itsensä mittaaminen menee askeleen pidemmälle ja suuntaa huomion yksilön omaan toimintaan. Tässä ei ole mitään uutta esimerkiksi pitkään urheilua harrastaneille. Harjoittelun kehitystä voi seurata, kun tietää, mitä harjoittelu todella parantaa. Voisiko yritysjohtajakin suhtautua omaan työhönsä kuin huippu-urheilija lajissaan pärjäämiseen?

RescueTime-sovelluksella voin mitata tietokoneen ääressä viettämääni aikaa. Palvelu mittaa vapaa-ajan sovellusten ja sivustojen käyttöä suhteessa toimistosovelluksiin ja työhön liittyviin sivustoihin. Siten tiedän, että tietokoneella käyttämästäni ajasta vietän työssä noin 58 prosenttia ja sosiaalisen median parissa 11 prosenttia. Tietokonetta käytän keskimäärin 4 tuntia ja 50 minuuttia päivässä. Tietokoneen lisäksi aika kuluu puhelinta selaten. Moment-sovellus kertoo, että käytän puhelinta keskimäärin 2 tuntia ja 40 minuuttia päivässä. Kolmasosa työajasta kuluu siis liikkuvan työn parissa.

Yrittäjän arki on rankkaa. Sleep Cycle -sovelluksen mukaan nukun työviikkoina keskimäärin noin kuusi tuntia yössä. Kun nämä kaikki lasketaan yhteen, vietän hereillä oloajastani noin 15 prosenttia kännykän ja 26 prosenttia tietokoneen äärellä. Yhteensä 41 prosenttia ajastani kuluu erilaisten tietoteknisten laitteiden parissa. Tämä ei sinänsä ole yllätys kahden teknologiayhtiön toimitusjohtajalta, joka kirjoittaa samalla kirjaa.

Työtulos ei riipu vain toimistolla tai koneella vietettyjen tuntien määrästä. Kysymys on enemmänkin keskittyneesti tehtyjen työtuntien määrästä. Ideaalitapauksessa en vain tee asioita oikein, vaan teen oikeita asioita.

Vuonna 2004 professori Gloria Mark UCI:n yliopistosta suoritti kokeen kahdessa toimistotyötä tekevässä yrityksessä. 1 000 seuratun työtunnin jälkeen tulos oli selvä: työntekijät kykenivät keskittymään 11 minuuttia kerrallaan, kunnes jokin asia keskeytti heidän työnsä. Heillä kesti keskimäärin 25 minuuttia keskittyä uudelleen.

Olemme todella huonoja tekemään useita asioita yhtäaikaisesti. Kirjassaan Amusing Ourselves to Death professori Neil Postman kuvaa, kuinka huomiokykymme on lyhentynyt modernien viestintävälineiden ansiosta. Jokainen sosiaalista mediaa päivittäin käyttävä tunnistaa varmasti ilmiön.

Koska keskittymiskyky on lyhyt, työ kannattaa jakaa 25 minuutin mittaisiin, keskittymistä vaativiin osuuksiin, ja tauot mitoittaa 5–30 minuutin pituisiksi. Tätä kutsutaan Pomodoro-ajanhallintatekniikaksi, jossa keskeytykset aikataulutetaan erikseen. Montako Pomodoroa sinä saat aikaiseksi työpäivän aikana?

Itsensä mittaamisen avulla voi tunnistaa ne todelliset elämän pullonkaulat. Itse haluan nukkua enemmän ja vähentää tietotekniikan käyttöäni tuottavuudesta tinkimättä. Itsensä mittaamisen ja tavoitteellisen itsensä kehittämisen yhdistämistä kutsutaan biohakkeroinniksi.

Kirjoittaja on digitaalisen työn ja oppimisen asiantuntija, sarjayrittäjä ja Biohakkerin käsikirjan kirjoittaja: www.biohakkerit.fi

Teemu Arina

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.