kolumni

• 12.02.2021

Kasvata voimavarojasi itsemyötätunnon avulla

Myötätunto itseä kohtaan ei eroa myötätunnosta muita kohtaan. Itsemyötätunto on ystävällisyyttä itseä kohtaan ja kykyä nähdä itsensä tasavertaisena muiden kanssa. Itsemyötätunto ei ole itsekkyyttä tai heikkoutta, sääliä eikä periksi antamista. Muutoksissa, haastavissa tilanteissa ja vastoinkäymisissä itsemyötätunto on tärkeä voimavara.

Myötätuntoinen suhtautuminen itseen saa olon tuntumaan rentoutuneelta ja se herättää lempeitä ajatuksia. Se kannustaa ja rohkaisee ponnistelemaan vaikeuksienkin läpi. Se luo toivoa ja uskoa tulevaisuuteen. Itsemyötätunnon esteenä voivat olla liika itsekriittisyys tai vaativuus itseä kohtaan. Suomalainen sisu on hyväksi, mutta se myös altistaa uupumiselle, mikäli sisäinen ääni on moittiva ja syyllistävä.

Vuosi sitten alkanut pandemia on haastanut työelämää ja vaatinut ihmisiltä poikkeuksellista joustamista. Itse koronavirus on herättänyt monissa huolta ja pelkoa. Moni on tuntenut epävarmuutta ja väsymystä. Muutokset työelämässä ovat vaatineet uuden oppimista ja muun muassa kohtaamisten väheneminen, työergonomia ja ajan hallinta ovat tuoneet haasteita.

Itsemyötätuntoa voi kehittää paremmaksi pysähtymällä omien tunteiden äärelle. Kuulostelemalla omia tunteita ja ajatuksia niiden taustalla voi tunnistaa paremmin omia tarpeitaan. Monet tunteet tuntuvat myös kehossa erilaisina tuntemuksina.

Suru ja ahdistus saattavat tuntua painon tunteena rinnalla tai hartioissa. Jos tunnistaa itsellään esimerkiksi huolta tai surua, olisi tärkeää pystyä lohduttamaan itseään. Jos itsensä lohduttaminen tuntuu vaikealta, voi myös kysyä itseltään, mitä toivoisi ystävälleen tällaisessa tilanteessa?

Jokainen kaipaa hyväksyntää. Hyväksyvä katse, kiitos ja kehu eivät maksa mitään. Tutkimuksetkin osoittavat näiden mikroskooppisen pienten tekojen alentavan stressiä ja lisäävän mielihyvän kokemuksia. Hyvän salliminen itselle arjessa voi tarkoittaa pieniä, itselle merkityksellisiä asioita. Mieluisten valokuvien katsominen tai ystävälle soittaminen voivat oikealla hetkellä olla itselle voimauttavia asioita.

Myönteiset tunteet ja huumori lisäävät luovuutta ja laajentavat ajattelukapasiteettia. Itsemyötätuntoa voi vahvistaa kiinnittämällä huomiota omiin onnistumisiin ja vahvuuksiin. Omia onnistumisen hetkiä kannattaa jakaa myös muiden kanssa. Omia vahvuuksiaan voi oppia löytämään esimerkiksi kysymällä itseltään, milloin tunnen oloni energiseksi ja innostuneeksi?

Kun suhtautuu itseen myötätuntoisesti, on helpompi kääntyä toisen puoleen ja kysyä apua.

Työn arjessa ja muutostilanteissa tämä auttaa jaksamaan. Kun ilmapiiri sallii mokaamisen, uusia asioita on helpompi kokeilla.

Työyhteisöllä on mahdollisuus lisätä työntekijöidensä hyvinvointia. Hyvinvoiva yksilö on myös työyhteisön etu.

Anne Isoniemi

psykiatrinen sairaanhoitaja, Työterveys Helsinki

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.