Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.
Nämä evästeet ovat välttämättömiä, jotta verkkosivumme toimisi oikein, esimerkiksi suojaustoiminnot tai evästeiden suostumusasetukset.
Mieltymysevästeiden avulla sivusto tallentaa tietoja, jotka muuttavat sivuston käyttäytymistä ja ulkonäköä, kuten kielivalintoja tai käyttäjän sijainteja.
Parantaaksemme verkkosivuamme keräämme nimettömästi tietoja tilastollisiin ja analyyttisiin tarkoituksiin. Näiden evästeiden avulla voimme esimerkiksi seurata verkkosivumme tiettyjen sivujen käyntien määrää tai kestoa, mikä auttaa meitä optimoimaan käyttäjäkokemusta.
Nämä evästeet auttavat meitä mittaamaan ja optimoimaan markkinointitoimiamme.
Rakennettu tila, jossa on jokin teema ja tarina, esimerkiksi murhamysteeri. Pienen porukan, yleensä 2–6 hengen ryhmän, pitää läpäistä lukuisia eri tehtäväketjuja ja ratkaista mysteeri, ennen kuin aika loppuu. Pelin päätteeksi ovi aukeaa ja huoneesta pääsee ulos.
Miten suunnitellaan hyvä pakohuone?
En suunnittele paperille, vaan mietin kokonaisuuden päässäni. Kun suunnitelma on tarpeeksi valmis, töräytän sen ulos ja alan toteuttamaan.
Ensin tulee mieleen teema, vaikka lentokonepeli. Sitten mietin, millaisen tilan se tarvitsee – lentokonepeli esimerkiksi tarvitsee pitkänmallisen tilan. Samalla keksin tarinaa ja tehtäviä.
Hyvä peli imaisee mukaansa ja etenee sujuvasti kohti loppuhuipennusta. Pakopelin ratkaisemiseen tarvitaan luovuutta, eri aistien käyttöä ja yhteistyötä.
Olet myös TV-meteorologi. Mitä hyötyä siitä on pakopelisuunnittelussa?
Meteorologin pitää osata ajatella matemaattisilla yhtälöillä ja integraaleilla. Samoin kuin sää, myös pelit ovat kaoottinen järjestelmä. Kaikenlaista voi tapahtua. Tietty asia johtaa toiseen muuttujista riippuen.
Kuinka pakopelisuunnittelijaksi tullaan?
Minulla ei ole yrittäjän koulutusta, paitsi että pidin jäätelökioskia pari kesää 17-vuotiaana. Konsoli- ja lautapelejä olen pelannut aina.
Meteorologina töitä oli yhteen aikaan epäsäännöllisesti ja oli pakko etsiä lisätöitä tullakseni toimeen.
Jonkin aikaa mietittyäni vain välähti mieleen, että pakohuonepelit kiinnostavat. Kävin pelaamassa sellaista ja mietin, että osaisin tehdä yhtä hyvän. Muutaman kuukauden päästä ensimmäinen pakohuoneeni oli pystyssä.
Millainen on pakopelisuunnittelijan tavallinen työpäivä?
Pelien ideointia tapahtuu pääni sisällä koko ajan. Parhaat ajatukset voivat välähtää mieleen illalla nukkumaan mennessä tai aamulla herätessä. En siis mene toimistolle kahdeksasta neljään suunnittelemaan. Olen myös pakopeliyrityksen perustaja, joten tosi paljon teen päivisin päätöksiä maasta taivaaseen: laskutusta, tarviketilauksia ja sellaista.
Millainen on pakopelisuunnittelijan epätavallinen työpäivä?
Peli voi joskus jäädä jumiin, kun jokin laite ei toimi niin kuin pitää – esimerkiksi salaovi ei aukeakaan. Suunnittelijan täytyy tulla hätiin ja keksiä jokin muu keino, että peli voi jatkua. Yleensä pelaajat eivät edes huomaa, ettei kaikki toiminut niin kuin piti.
Millä avuilla pakohuoneesta pääsee ulos?
Kun jokin uusi tila aukeaa, niin tutki se hyvin. Jos löydät jotain, niin kommunikoi se muille. Älä jumitu liikaa yhteen asiaan. Jos ratkaisuyritys ei tuota tulosta, kokeile muita tapoja edetä. Jos pelissä voi pyytää vihjeitä, niin ei ole häpeä pyytää niitä.
Millaisen pelin haluaisit pelata seuraavaksi?
Sellaisen, joka kestää koko päivän – koko kartano täynnä mysteereitä olisi mahtava!
Työssä jaksamisesta puhuttiin jo sata vuotta sitten. Keskustelu työntekijöiden henkisestä kuormituksesta on vilkastunut aina työelämän isojen murrosten yhteydessä. Julkinen työsuojelukeskustelu alkoi Suomessa 1800-luvun loppupuolella. Teollisuustyö yleistyi, ja työskentely suojaamattomilla koneilla ja ahtaissa tiloissa aiheutti yhä enemmän vakavia onnettomuuksia. Ei siis ole ihme, että alkuvaiheessa työsuojelu keskittyi lähinnä tapaturmien ehkäisemiseen eikä työssä jaksamisesta juuri puhuttu. Vaikka
Vasta adhd:n ymmärtäminen auttoi toimittaja Jaana Haapaluoma-Höglundia hahmottamaan, mikä auttaa häntä toimimaan ja jaksamaan. Vastaus ei ollutkaan tahdonvoima. ”Mietin jo teini-ikäisenä, että minun kannattaa hankkiutua työhön, jossa huolimattomuusvirhe ei johda kenenkään kuolemaan. Vaikka miten päätin ja yritin olla skarppi ja tarkkaavainen, aina jotakin jäi huomaamatta. Esimerkiksi 18-vuotiaana lukiolaisena ajoin työpaikkani automaattivaihteisen postiauton monta kertaa ojaan,
Työn imu on innostusta, merkityksellisyyttä ja uppoutumista työhön. Se rakentuu työolosuhteista ja omista valinnoista, sanoo Piia Seppälä. Työn imu on myönteinen tunne- ja motivaatiomielentila. Sitä luonnehtivat kokemukset työn merkityksellisyydestä ja innostumisesta. Työnimuinen työntekijä on energinen ja aikaansaava. Hän haluaa panostaa työhönsä ja on sinnikäs ja periksiantamaton hankalissakin työtilanteissa. Työn imussa työntekijä pystyy keskittymään, syventymään ja
TV director Tuomas Milonoff had a burnout although he was doing what he loved. According to Milonoff, the signs of one’s own burnout are difficult to recognise. Therefore, the work community can play an important role in the first steps of recovery. Creativity has returned to the life of TV director Tuomas “Tunna” Milonoff. “The