Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.
Nämä evästeet ovat välttämättömiä, jotta verkkosivumme toimisi oikein, esimerkiksi suojaustoiminnot tai evästeiden suostumusasetukset.
Mieltymysevästeiden avulla sivusto tallentaa tietoja, jotka muuttavat sivuston käyttäytymistä ja ulkonäköä, kuten kielivalintoja tai käyttäjän sijainteja.
Parantaaksemme verkkosivuamme keräämme nimettömästi tietoja tilastollisiin ja analyyttisiin tarkoituksiin. Näiden evästeiden avulla voimme esimerkiksi seurata verkkosivumme tiettyjen sivujen käyntien määrää tai kestoa, mikä auttaa meitä optimoimaan käyttäjäkokemusta.
Nämä evästeet auttavat meitä mittaamaan ja optimoimaan markkinointitoimiamme.
Rakennettu tila, jossa on jokin teema ja tarina, esimerkiksi murhamysteeri. Pienen porukan, yleensä 2–6 hengen ryhmän, pitää läpäistä lukuisia eri tehtäväketjuja ja ratkaista mysteeri, ennen kuin aika loppuu. Pelin päätteeksi ovi aukeaa ja huoneesta pääsee ulos.
Miten suunnitellaan hyvä pakohuone?
En suunnittele paperille, vaan mietin kokonaisuuden päässäni. Kun suunnitelma on tarpeeksi valmis, töräytän sen ulos ja alan toteuttamaan.
Ensin tulee mieleen teema, vaikka lentokonepeli. Sitten mietin, millaisen tilan se tarvitsee – lentokonepeli esimerkiksi tarvitsee pitkänmallisen tilan. Samalla keksin tarinaa ja tehtäviä.
Hyvä peli imaisee mukaansa ja etenee sujuvasti kohti loppuhuipennusta. Pakopelin ratkaisemiseen tarvitaan luovuutta, eri aistien käyttöä ja yhteistyötä.
Olet myös TV-meteorologi. Mitä hyötyä siitä on pakopelisuunnittelussa?
Meteorologin pitää osata ajatella matemaattisilla yhtälöillä ja integraaleilla. Samoin kuin sää, myös pelit ovat kaoottinen järjestelmä. Kaikenlaista voi tapahtua. Tietty asia johtaa toiseen muuttujista riippuen.
Kuinka pakopelisuunnittelijaksi tullaan?
Minulla ei ole yrittäjän koulutusta, paitsi että pidin jäätelökioskia pari kesää 17-vuotiaana. Konsoli- ja lautapelejä olen pelannut aina.
Meteorologina töitä oli yhteen aikaan epäsäännöllisesti ja oli pakko etsiä lisätöitä tullakseni toimeen.
Jonkin aikaa mietittyäni vain välähti mieleen, että pakohuonepelit kiinnostavat. Kävin pelaamassa sellaista ja mietin, että osaisin tehdä yhtä hyvän. Muutaman kuukauden päästä ensimmäinen pakohuoneeni oli pystyssä.
Millainen on pakopelisuunnittelijan tavallinen työpäivä?
Pelien ideointia tapahtuu pääni sisällä koko ajan. Parhaat ajatukset voivat välähtää mieleen illalla nukkumaan mennessä tai aamulla herätessä. En siis mene toimistolle kahdeksasta neljään suunnittelemaan. Olen myös pakopeliyrityksen perustaja, joten tosi paljon teen päivisin päätöksiä maasta taivaaseen: laskutusta, tarviketilauksia ja sellaista.
Millainen on pakopelisuunnittelijan epätavallinen työpäivä?
Peli voi joskus jäädä jumiin, kun jokin laite ei toimi niin kuin pitää – esimerkiksi salaovi ei aukeakaan. Suunnittelijan täytyy tulla hätiin ja keksiä jokin muu keino, että peli voi jatkua. Yleensä pelaajat eivät edes huomaa, ettei kaikki toiminut niin kuin piti.
Millä avuilla pakohuoneesta pääsee ulos?
Kun jokin uusi tila aukeaa, niin tutki se hyvin. Jos löydät jotain, niin kommunikoi se muille. Älä jumitu liikaa yhteen asiaan. Jos ratkaisuyritys ei tuota tulosta, kokeile muita tapoja edetä. Jos pelissä voi pyytää vihjeitä, niin ei ole häpeä pyytää niitä.
Millaisen pelin haluaisit pelata seuraavaksi?
Sellaisen, joka kestää koko päivän – koko kartano täynnä mysteereitä olisi mahtava!
Konepajan työelämäpainotteisessa lukiossa ei ole koeviikkoja. Sen sijaan oppilaat tutustuvat työelämään yhtenä päivänä viikossa. Kysyimme nuorilta ja työnantajilta, mitä yhteistyö on heille antanut. Ajatus kuulostaa hauskalta aikuisenkin korvaan: joka keskiviikko tutustumaan erilaisiin työpaikkoihin. Mikäs siinä! Työelämäpainotteisessa Konepajan lukiossa oppilaat pääsevät kokeilemaan, miltä eri ammatit käytännössä tuntuvat. Aikaa tähän on raivattu luopumalla koeviikoista. Niiden sijaan oppilaita
Pohjapiirros käsissä, kypärän alla hämmästyttävä määrä tietoa ja lisää kainalossa olevassa paksussa mapissa. Vastaava työnjohtaja työssään. Ilpo Reinilällä ei tule työarjessa aika pitkäksi. Tuore maali tuoksuu ja pinnat hohtavat uutuuttaan työmaavalaisimien valossa. Helsingin kaupungin rakentamisfirma Starassa työskentelevä Ilpo Reinilä astelee turvajalkineissaan pahvilla suojattua käytävää pitkin ”kohteeseen”, kuten hän sanoo, ja tervehtii työntekijöitä pikaisesti. – Työni
Enligt Anna Wäck föds en framgångsrik arbetslivsdialog av öppenhet, lyssnande och mod att lyfta fram glädjeämnen och framgångar. Anna Wäck leder Sitowise Groups IT-serviceorganisation i Finland, Sverige och Portugal. Förra året utsågs hon till Årets unga ledare. Wäck berättar med vilka medel man kan föra organisationen mot framgång med rätt slags dialog även mitt under
Työelämäpuhe kaipaa päivitystä: yli viisikymppiset työnhakijat nähdään yhä liian usein riskinä, vaikka tutkimukset osoittavat heidän olevan terveempiä, motivoituneempia ja kokeneempia kuin koskaan, sanoo Ira Hammermann. Sosiaalisessa mediassa on käyty jo pitkään kipakkaa keskustelua siitä, miksi yli viisikymppiset kokevat ajautuneensa marginaaliin työnhakijoina. Tilastotkin tukevat tätä väitettä: maamme noin 330 000 työttömästä liki joka kolmas kuuluu ikäryhmään