Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Työssä ja vapaalla

Yleinen

03.12.2014

Kuvateksti: Mikko Hukkanen nauttii hiljaisista hetkistä yhdistelmäajoneuvon ratissa. Kotona vaimo, viisi lasta ja kaksi koiraa varmistavat, että työmoodi ei jää vapaalla päälle.

Kappaletavara- ja elintarvikekuljetukset pitävät jyväskyläläisen Kuljetusliike Taipale Oy:n henkilökunnan liikkeessä. Työtä riittää niin tien päällä kuin toimistollakin, mutta aikaa jää myös perheelle ja harrastuksille.

Rekkamies viihtyy reissussa

Yhdistelmäajoneuvon kuljettaja Mikko Hukkaselle ­Jyväskylän, Hämeenlinnan ja Turun väli on kuin toinen koti. Mies nimittäin ajaa kyseisen reitin viidesti kahden ­viikon aikana. Yhteen reissuun kuluu aikaa vuorokausi, ­jos yllätyksiä ei tule vastaan.

Viiden, pian kuuden, lapsen isälle epäsäännöllinen ­elämänrytmi sopii mainiosti. 15 vuotta rekkaa ajanut konkari nukkuu ongelmitta niin tien päällä kuin kotioloissakin, kunhan tilaisuus vain annetaan. Vaimo on alusta asti ymmärtänyt Mikon työn luonteen ja luotsaa jälki­polvea isännän ollessa poissa. Kun Mikko palaa kotiin, on vaimon vuoro hengähtää.

– Olen reissujen välissä vuorokauden kotona, ja viikonloput ovat myös vapaat. Arkipäivät hoidan pienintä, kotona olevaa poikaamme. Käymme yhdessä kaupassa ja ulkoilemassa. Lähden ajoon viiden kuuden aikaan. ­Sitä ennen ehdimme koko perhe syömään yhdessä.

Maaseudulla asuvan Hukkasen kotipihassa on 50-neliöinen autotalli kaikilla krumeluureilla. Siellä aika kuluu autoja ja vanhimpien poikien mopoja korjaillessa.

– Autojen roplaus on hyvää terapiaa ja vastapainoa työlle. Toisena harrastuksena perheellämme on koiranäyttelyissä käyminen kahden bernhardinkoiramme kanssa. Lähdemme liikkeelle minibussillamme, jotta kaikki mahtuvat mukaan. Samalla reissulla käymme usein myös telttailemassa.

Riku Vainion työajasta merkittävä osa kuluu ratin takana. Farmari-Passatin mittariin kertyy vuosittain noin 30 000 kilometriä työajoa.

Riku Vainion työajasta merkittävä osa kuluu ratin takana. Farmari-Passatin mittariin kertyy vuosittain noin 30 000 kilometriä työajoa.

Puhelin päällä vapaallakin

Kuljetusliike Taipaleen toimitusjohtaja Riku Vainio ­viettää Jyväskylän toimistossaan vain puolet työajastaan. Toinen puolikas kuluu Etelä- ja Länsi-Suomessa toimi­vien asiakkaiden ja yhteistyökumppanien luona sekä oman yrityksen toimipisteessä Hämeenlinnassa.

– Yöreissuja teen harvoin. Pyrin lähtemään aamulla aikaisin liikkeelle, jotta ehdin illaksi kotiin. Vaimoni on ­samassa yrityksessä töissä, joten työvuoroja voi tarvittaessa sumplia perheen tarpeiden mukaan. Lapset tosin ovat jo 11- ja 15-vuotiaita, joten jatkuva kaitseminen ei ole enää tarpeen, Vainio sanoo.

Toimitusjohtajan työpäivä jatkuu usein kotona puhelin­palaverien merkeissä. Vainio nähdään myös naputtelemassa läppäriä pallokentän laidalla perheen juniorin tehdessä kentällä koreja tai musiikkikoulun käytävällä esikoisen ollessa laulutunnilla.

– Olemme perheyhtiö ja palvelemme käytännössä vuorokauden ympäri. Sauna on oikeastaan ainoa paikka, jossa puhelin ei ole mukana, Vainio nauraa.

Välillä toimitusjohtajankin pitää irrottautua työkiireestä. Silloin perhe sekä kuntosali- ja linnustusharrastus tarjoavat oivaa vastapainoa. Parhaaksi rauhoittumispaikakseen Vainio mainitsee metsän. Sinne hän pääsee mökkeillessään Konnevedellä. Etelä-Konneveden kansallispuistokin on ihan kivenheiton päässä.

Jarno Puupposen työtä on rakentaa kuljetustilausten palapelistä toimiva logistinen yhtälö. Työstressi unohtuu lastenhoitohommissa ja puulämmitteisen talon polttopuita urakoidessa.

Jarno Puupposen työtä on rakentaa kuljetustilausten palapelistä toimiva logistinen yhtälö. Työstressi unohtuu lastenhoitohommissa ja puulämmitteisen talon polttopuita urakoidessa.

Paketit oikeaan paikkaan

Ajojärjestelijä Jarno Puupposen työsarkaan kuuluu ajoreittien suunnittelua ja tavaroiden sovittamista kauko­liikenteen rekkoihin. Vaativan palapelin selvittämisessä hyvästä stressinsietokyvystä ja Puupposen aikaisemmasta kuljettajakokemuksesta on suurta hyötyä.

Puupponen tekee työtä arkisin kahdessa vuorossa, mutta viikonloput ovat vapaat. Iltavuoron jälkeen tullaan suoraan aamuvuoroon, niin sanotusti omille jäljille.

Työjärjestelyjen kannalta se on järkevää, mutta tiukka työrupeama vie voimia.

– Työstä irrottautuminen on viime aikoina helpottunut. Aikaisemmin kuljettajat soittivat päivystyspuhelimeeni pitkästi iltavuoron päättymisen jälkeen. Nyt meillä on terminaalilla yötyönhoitaja, joka vastaa myöhäisimpiin puheluihin, Puupponen sanoo.

Iltavuoroista palaavasta isästä ei ole perheelle juuri iloa. Aamuvuorojen jälkeen ja viikonloppuisin perheelle on onneksi aikaa. Vapaalla työpuhelinkaan ei ole matkassa.

Jarnon avovaimo on kotona ja hoitaa pääosin perheen 5-, 2- ja puolivuotiaiden lasten hoidon. Isännän vastuulla on perheen keskimmäisen lapsen nukutus yöheräämisten jälkeen. Jarno on pitänyt kuopuksen synnyttyä isyysvapaata, ja ajatuksissa on pitää myös isäkuukausi.

Vapaa-ajan harrastukset jäävät pienten lasten isällä vähiin. Silloin kun perheen arki antaa myöten, ajojärjestelijä harjoittelee metsänhoitotöitä, ajaa harrasterallia ja kunnostaa viittä Mersuaan.

Kommentoi