Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Pukuvuokraamon työntekijän arki

Yleinen

19.05.2016

Kuvateksti: Susanna Leimun asiakkaana tuleva sulho Aki Vänskä.

Hienompi arkipukeutuminen eli miehellä siistit housut ja pikkutakki riittävät pitkälle, mutta kun Iso tapaus tulee kohdalle, sen pitää näkyä myös miehen yllä. Suosittu vaihtoehto on vuokrata asu tärkeää tilaisuutta varten.

Miesten pukuhuone on erikoisliike, josta Hyvinkään miehet vuokraavat ja ostavat arvovaatteet juhliinsa – pikkupojista pyöreiden vuosikymmenten juhlijoihin saakka. Liikkeen omistaja ja useimmiten ainoa työntekijä Susanna Leimu tuntee miehet ja tilanteet.

– Miehet ovat ihania asiakkaita! He tietävät tarpeensa ja arvostavat palvelua. Äidil-läni on morsiuspukuliike, ja hän on kokenut asiakkaiden kanssa paljon haastavampia tilanteita kuin minä. Kun joskus puutun miesten tai poikien valintoihin ja annan hienovaraisesti ymmärtää, että paremmalta näyttäisit hieman toisenlaisessa asussa, he kyllä ymmärtävät.

Psykologista silmää siis tässä työssä tarvitaan. Haastattelu keskeytyy hetkeksi puhelinsoittoon.

– Tuleva sulhanen varasi itselleen ja kolmelle bestmanilleen sovitusajan.

Juuri häihin pukeutuminen edellyttää asiakaspalvelijalta myös pukukoodin tuntemista ja taitoa selittää sitä tarvittaessa asiakkaallekin.

– Ei sovi mennä häävieraaksi juhlavammin pukeutuneena kuin sulhanen.

Susanna Leimu hoitaa liikettään enimmäkseen yksin, ja työpäivään tuo lisämausteensa työmatka, joka on 50 kilometriä suuntaansa.

– Kesäisin eli kovimman hääsesongin aikana minulla on ollut työntekijä apuna, mutta yleensä hoidan kaiken omin voimin. Paperityöt sentään olen antanut enimmäkseen ammattilaisille.

Juhlapukuliikkeessä työ sisältää muutakin kuin asiakkaan palvelemista myymälässä. Yrittäjä silittää tekstiilejä, pesee kenkiä, kantaa tavaroita kerrosten välillä ja tekee kaikkea mahdollista muutakin.

Omaleimaisen ja samalla henkisesti vaativan Susanna Leimun työstä tekee se, että hänen asiakkaansa ovat aina tilanteessa, joka poikkeaa täysin heidän arjestaan. Asiakaspalvelijan on ymmärrettävä, että asiakas ei ole etsimässä mitä tahansa farkkutakkia vaan valmistautumassa jopa ainutkertaiseen tapahtumaan. Se vaatii ja palkitsee.

Kommentoi