Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Elokuvanteko kiteytyy usein sen tähtiin ja ohjaajaan, vaikka mukana on satoja muita ammattiryhmiä. Isojen tuotantojen henkilötyövuodet vastaavat nykyään jo yhden ihmisen koko elinikää. Elokuvaprosessin projektiluontoisuutta ovat kuvanneet hyvin esimerkiksi François Truffaut elokuvassa Amerikkalainen yö (1973) ja Robert ­Altman The Playerissa (DVD Atlantic Film 2015). Käsikirjoittajan näkökulmasta elokuvantekoa ja sen taustajuonitteluja tarkastelee tuore Trumbo (DVD Scanbox 2016).

Perinteiset yhteiset työmaat, kuten rakennustyömaat, projektit, lentokentät, satamat, kauppakeskukset ja niin edelleen, toimivat elokuvissa usein vain sivunäyttämöinä, joissa käydään, varsinaisen draaman sijoittuessa jonnekin muualle. Elokuvan keskiössä ovat ihmiset ja heidän keskinäiset suhteensa ja ongelmansa. Näin esimerkiksi Spielbergin lentokenttäelokuvassa Terminaali (DVD Paramount 2004).

Lännenelokuvissa yhteiseen työpaikkaan tai yhteisöön tulee usein vieras mies, joka ei sopeudu joukkoon erilaisuutensa vuoksi. Tarantinon uusimmassa työssä Hateful Eight (DVD ja Bluray Scanbox 2016) kahdeksan täysin erilaista ihmistä ja ammattia ahtautuu lumimyrskyä pakoon pieneen mökkiin. Joukossa on kuski, palkkionmetsästäjä, seriffi, hirttäjä, sotilas, karjapaimen, tilanhoitaja ja ammattirikollinen. Yhteistyö ei suju ilman välikohtauksia.

Taksit muodostavat myös omanlaatuisensa työyhteisön. On isäntää ja renkiä ja hyvin eri lähtökohdista tulleita kuljettajia. Taksikuljettajien maailmaan liittyviä elokuvia onkin runsaasti. Uusin niistä on poliittissävytteinen Taxi Teheran (DVD Scanbox 2016), jossa ohjaaja itse on siirtynyt ohjauspyörän taakse kuvaamaan iranilaisten nykyarjen rankkuutta.

Kommentoi