kolumni

• 01.12.2016

Kreativitet, produktivitet och arbetshälsa

Utvecklingen av arbetshälsan inverkar direkt på produktiviteten. En arbetstagare som mår bra är också motiverad och engagerar sig i sitt arbete. På så sätt börjar också effektiviteten växa på ett helt naturligt sätt.  Den engagerade arbetstagaren vill utveckla sitt arbete och hela organisationen. Det kan hända att i hens skalle föds en kungstanke som leder till den mångomtalade och efterlängtade innovationen.

Det räcker inte att individen mår bra. Viktigast för kreativiteten är att vi kan samarbeta. Kreativa lösningar uppstår i regel inte till följd av den enskilda individens tankar utan är snarare en lång räcka sammanlänkade snilleblixtar. Utvecklingen är alltså inte bara några enskilda personers ensamrätt. Konceptet ”alla utvecklar” är dagens melodi.

Ofta utgör den bristande förmågan att förnya sig ett hinder för utvecklingen. Typiskt för oss mänskor är att vi vill hålla fast vid det gamla och välbekanta eftersom ingen vet vad förändringen för med sig. Att våga förnya sig är ändå oftast en garanti för organisationens produktivitet och ett sätt att trygga konkurrenskraften. Allt blir möjligt om det i organisationen uppstår en anda som får oss att våga ta steget ut och experimentera. Man måste ha mod att göra fel och naturligtvis vara beredd att ta lärdom av sina misstag, men ingen ska behövas straffas för dem. Då man skapar en sådan kultur vägs också chefernas kompetens. Avgörande är det dagliga ledarskapet i gemenskapen.

Något nytt uppstår inte särskilt lätt om man ständigt sjabblar och stressar på arbetsplatsen. Goda idéer kräver att det finns tid att stanna upp och i lugn och ro tänka efter.

Man måste också mäta hur arbetshälsan och produktiviteten utvecklas för att kunna ge skjuts åt sådana åtgärder som stöder innovationsförmågan och utvecklingskulturen. På senare tid har man med god framgång utvecklat och testat sådana mycket konkreta mätare.

I detta nummer får du en rejäl portion fakta och exempel som fördjupar de tankar jag framlagt tidigare i texten.

Rauno Hanhela

chefredaktör

rauno.hanhela@ttk.fi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.