Redan titlarna ger en bild av atmosfären på arbetsplatsen: stämningsdirektör Nina Ruotsalainen, IT-snubben Juho Syrjänen och stämningsassistenten Johanna Valkeajärvi samlade i MOWs bibliotek.

På svenska

• 12.09.2016

Den goda arbetsgemen­skapens moderfarkost

Stämningsdirektör Nina Ruotsalainen lotsar en ny, positiv arbetsgemenskap i Helsingfors kärncentrum. Mothership of Working, dvs MOW, kan erbjuda mångsidiga utrymmen som kan få både fast anställda och mer slumpmässiga användare att dra på smilbanden.

Allt detta blev möjligt då planerarna började undersöka hur arbetet förändrats och hur detta påverkat folks arbetsrutiner.

– Vi beaktar hela tiden de förväntningar användarna har på sina arbetsutrymmen och förslagen som de kommer med, säger Nina Ruotsalainen.

Det sex våningar höga kontorshuset som har en total våningsyta om 2 200 m2 byggdes om totalt. Bara ytterväggarna och fasaderna lämnades som de var. Man ville skapa en arbets-miljö som intresserar och inspirerar särskilt småföretagare, start ups, free lancers, egenföretagare och andra som intresserar sig för en ny arbetskultur.

Ruotsalainen bidrog med sina egna erfarenheter bl a från det gamla slakthusområdet, festivalen Världen i byn och från gatumatfestivalen Streat Helsinki där hon också varit aktiv. Åren som ledare för ett mirkoföretag har gjort henne lagom jordbunden.

”Vi ville skapa stans modernaste och snärtigaste kontor.”

Den kreativa strategibyrån +1 Agencys projekt varierar i fråga om omfattning, innehåll och lösningsalternativ. Den här gången var bara Miki Inkiläinen och Emma Similä på plats. En annan dag hade kanske ett tiotal andra också funnits plats.

Mer än en arbetsplats

– Vi ville skapa stans snärtigaste version av ett modernt kontor. Förutsättningarna för att jobba ska naturligtvis vara i skick men helheten består av mycket mer än bara arbete, framhåller Ruotsalainen.

– Vi har här skapat ett brett urval miljöer som ska sporra till kreativt arbete. Det finns gemensamma öppna lokaler som ger en cafékänsla, aulor med soffor och olika konferensrum. Dessutom har vi lugna rum och tysta krypin, telefonutrymmen och t o m en forskarkammare där det ska vara fullständigt tyst.

Då man skrivit på hyreskontraktet eller betalt dagshyran är det fritt fram att kliva in. Platserna är städade, nätet fungerar, det finns tillräckligt färg i skrivarna, kaffet är alltid nykokt och det finns tillräckligt toapapper på WC.

– Viktiga saker särskilt för den som vant sig vid att i nattlinnet jobba vid köksbordet och hela dagen lång bara fått samtala med krukväxterna, säger Ruotsalainen med hänvisning till sin egen arbetsbakgrund.

Så här ser de gemensamma arbetsutrymmet som används av de två musikföretagen Brand Music och Comusic och av rekryteringskonsulten Headhunters House ut.

Service och evenemang enligt behov

Om inte annat så skiljer sig MOW tack vare det stora utbudet av tilläggstjänster från de traditionella kontorshotellen. Särskilt IT-stödet är rena lyxen för många småföre-tagare och free lancers. Då tekniken strular finns det alltid någon sakkunnig på plats som kan hjälpa, till och med på tillämpningsnivå.

För MOWs hyresgäster har Diacor utarbetat ett företagshälsovårdspaket ur vilket var och en kan plocka just de tjänster hen behöver och betala enbart för dem. Utöver årskontroller kan man t ex få hjälp av en näringsterapeut eller fysioterapeut. Mottagningen finns i byggnadens femte våning.

I den avdelning som kallas Byroslavien kan hyresgästerna mot separat avgift få hjälp med ekonomiska frågor, bokföring och juridik. I bottenvåningen finns en full service restaurang.

– Vi har ordnat små evenemang som ibland fått väldigt stor betydelse. Det finns yoga för morgonpigga, massör, brädspelsklubb, bioklubb och spoken word. Popcorn finns alltid och till sommaren fick vi en glassbassäng. Kaffet kommer från små inhemska rosterier och sortimentet byts ut med två veckors intervall, berättar Ruotsalainen.

Vad är det för folk som flyttar in

Yrkesbeteckningarna varierar kraftigt: arkitekter, grafiker, bokförare, konsulter, kodare, importörer, marknadsförare, musiker, konstnärer, tränare, videoproducenter osv. Antalet ordinarie medlemmar är ca 220. Antalet klienter med s k dagspass uppgår till några dussin.

– Vi talar inte längre om kreativa branscher utan om personer som förhåller sig kreativt till sitt arbete. Vi har blandat om rejält i kortleken. Vårt trumfkort är att det är en så blandad cocktail. Ju mer heterogen gruppen är desto större nytta har de av varandra, säger Ruotsalainen.

– Vi har fått mycket respons på hur man genom att berätta om sitt eget jobb för en utomstående kan få upp ögonen och se sitt eget jobb på ett helt nytt sätt. Man tvingas svara på överraskande frågor och får respons som man sannolikt annars aldrig hade fått.

Alla kan inreda sitt utrymme så att det blir inspirerande, bara fantasin sätter sina gränser.

Alternativ till ett vanligt kontor

I MOWs korridorer stöter man också på stora företags loggor.

– Stadens ämbetsverk och Tieto har här gett sin personal möjlighet att byta arbetsmiljö och njuta av feelingen. Franska Deezer och svenska Nepa är exempel på utländska företag som inte brytt sig om att slösa tid, krafter och pengar på att starta ett satellitkontor. I stället valde de att komma till ett färdigt dukat bord, säger Ruotsalainen.

Ruotsalainen lovar att det alltid finns plats i huset också för dem som bara är här en dag i sänder.

– En del är rädda för att om det i de gemensamma lokalerna inte finns en fast arbetsplats kan man bli utan bord för dagen. Men vi har tillräckligt många platser. Dagtid är kontorets kapacitet utnyttjad till ca 60 %.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.